StoryEditor

JD: wielozadaniowy pomocnik

Oceniliśmy wielozadaniowy pojazd John Deere Gator XVU835 M.

01.05.2021., 00:00h

Drapieżny Gator

Trzeba przyznać, że już na pierwszy rzut oka Gator robi wrażenie solidnej i drapieżnej maszyny. Szerokie koła, z agresywnym bieżnikiem i napęd na wszystkie koła sprawiają, że sprzęt świetnie sprawdza się w trudnym terenie.

Trzy cylindry: 54 KM

Oceniany przez nas Gator to jeden z topowych modeli producenta. Maszyna zasilana jest 3-cylindrowym i – co ciekawe – benzynowym silnikiem marki John Deere. Jego pojemność skokowa wynosi 812 cm3, a generowana moc to niemal 54 KM, którą osiąga przy 6000 obr./min. Jednostka napędowa ulokowana jest za kabiną, pod podnoszoną elektrycznie skrzynią ładunkową, o czym nieco później. Silnik jest dynamiczny i oszczędny. W czasie naszego testu (ok. 11 mtg) zużyliśmy nieco ponad połowę zbiornika paliwa, którego pojemność producent określa na 42,8 litra. 

Pod skrzynią ładunkową

Obsługa nie stwarza większego problemu. Po uniesieniu skrzyni ładunkowej uzyskujemy swobodny dostęp do takich detali, jak bagnet, czy filtr oleju silnikowego. Mieliśmy jedynie uwagi do filtra powietrza. Jego lokalizacja z prawej strony pojazdu poniżej skrzyni sprawia, że w czasie jazdy po suchym terenie jest on bardzo narażony na duże zapylenie. Dodatkowo niewielka przestrzeń wokół filtra sprawia, że jego obsługa nie należy do komfortowych. To można poprawić.

Dwa zakresy

Silnik zintegrowany jest z dwuzakresową przekładnią bezstopniową, dlatego w kabinie nie znajdziemy pedału sprzęgła, a jedynie hamulec i gaz. Pierwszy zakres jest przeznaczony do jazdy w terenie, drugi wykorzystujemy podczas jazdy na utwardzonych nawierzchniach. Zakres prędkości jazdy zmienia się za pomocą poręcznej dźwigni, ulokowanej z prawej strony kierownicy. Służy ona także do obsługi przekładni nawrotnej.

Pędzisz po bezdrożach

Maksymalna prędkość jazdy wynosi 60 km/h. To całkiem sporo jak na taki pojazd, choć doskonała praca zawieszenia sprawia, że aż chce się szybko pędzić po bezdrożach. Niestety, podczas jazdy z maksymalną prędkością wewnątrz kabiny jest dość głośno, a terenowe ogumienie na obu osiach potęguje hałas na utwardzonych nawierzchniach.

Napęd na 4 koła

Gator łatwo za to radzi sobie w trudnym terenie. Napęd na 4 koła sprawia, że sprzęt podjedzie pod strome wzniesienie, czy przemierzy spore grzęzawisko. Pomaga w tym mechanicznie włączana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi, którą obsługujemy dźwignią w kabinie pojazdu. Oczywiście poza ekstremalną jazdą, można wyłączyć napęd przedniej osi.

Skrzynia ładunkowa

Na plus zasługuje skrzynia ładunkowa. Popularna „paka” w najwęższym miejscu ma 125 cm, więc bez trudu zmieści się europaleta. Długość skrzyni ładunkowej to ok. 115 cm, po rozłożeniu tylnej klapy wzrasta ona do ok. 150 cm. Burty boczne mają wysokość 32 cm. Podłoga platformy ładunkowej znajduje się na wysokości ok. 80 cm, co sprawia, że załadunek, jak i wyładunek przewożonych towarów nie stanowi problemu. Wnętrze skrzyni jest wyłożone tworzywem...

Cały artykuł ukazał się w Profi 3/2021 str. 50-51

Paweł Twardowski

20. kwiecień 2024 10:36