Wraz z nową serią dużych ciągników Fendt 900 Vario, koncern Fendt deklaruje, że wprowadza na rynek zupełnie nową koncepcję. Nowe modele są dostosowane do indywidualnych wymogów dużych firm i usługodawców na całym świecie.
Nowa seria Fendt 900 Vario z 5 modelami (930 Vario, 933 Vario, 936 Vario, 939 Vario i 942 Vario) obejmuje jako kompaktowy duży ciągnik zakres mocy od 296 do 415 KM (według ECE R120).
Wypełnia tym samym zakres mocy pomiędzy modelami Fendt 800 Vario i 1000 Vario. Dzięki nowemu modelowi top Fendt 942 Vario seria 900 po raz pierwszy znacznie przekracza moc 400 KM.
Maszyna skonstruowana jest z myślą o ciężkich pracach pociągowych lub wymagających użycia WOM, takich jak rozdrabnianie drewna. Model 900 nadaje się również do transportu z prędkością do 60 km/h.
Niska masa własna, wynosząca zaledwie 11,7 tony, jak również zintegrowany system kontroli ciśnienia w oponach VarioGrip pozwala skierować tę serię do pracy wszędzie tam, gdzie pożądany jest niski nacisk na podłoże w połączeniu z dużą siłą pociągową.
Modułowa konstrukcja maszyny z tylnym podnośnikiem lub bez niego, tylnym WOM, przednim WOM, wyposażeniem do jazdy wstecz i dużą liczbą wariantów układu hydraulicznego, zaczepów, jest kompatybilna ze wszystkimi popularnymi narzędziami podłączanymi do ciągnika.
Nowy układ przeniesienia napędu
Wszystkie modele należące do nowej serii 900 są wyposażone w zaprojektowany całkowicie od nowa 6-cylindrowy silnik MAN o pojemności skokowej 9 l, opracowany dla marki Fendt, z turbosprężarką VTG o zmiennej geometrii turbiny.
Okres między dwiema kolejnymi wymianami oleju silnikowego M3677 uległ po raz pierwszy wydłużeniu do 1000 godzin. Układ napędowy Fendt VarioDrive montowany jest w połączeniu z dostosowaną do niego skrzynią biegów Vario TA 300.
Ukierunkowana na wysokie rezerwy mocy koncepcja niskiej prędkości obrotowej Fendt iD jest obecnie stosowana po raz pierwszy w serii 900.
Znamionowa prędkość obrotowa wynosi 1700 obr./min. Podczas pracy na biegu jałowym zakres prędkości obrotowej wynosi 650 obr./min.
Nowy Fendt 900 Vario osiąga prędkość maksymalną:
- 60 km/h z prędkością obrotową 1450 obr./min
- 50 km/h przy 1200 obr./min,
- 40 km/h to zaledwie 950 obr./min.
Pull-in turn
Moment obrotowy jest dynamicznie rozdzielany na przednią i tylną oś w zależności od warunków podłoża. Oś przednia napędzana jest oddzielnie. Podczas pokonywania zakrętów ciągnik jest wciągany w zakręt dzięki tak zwanemu efektowi „pull-in turn”. Rezultat: Mały promień skrętu przy pełnej przyczepności do podłoża.
Wraz z dalszym rozwojem Fendt 900 Vario wdrożono również nową normę emisji spalin, poziom V (UE).
W nowym, dużym ciągniku przetwarzanie końcowe spalin odbywa się poprzez ich oczyszczanie za pomocą katalizatora utleniającego, filtra cząstek stałych i znanej technologii SCR (selektywna redukcja katalityczna w celu redukcji tlenków azotu). Silnik MAN zasilany jest w paliwo poprzez system Common Rail z ciśnieniem wtrysku 2500 bar, co wpływa na optymalizację spalania.
O Fendt pisaliśmy także tutaj.
opr. pł