StoryEditor

Design Landini łączy styl z wydajnością

Wywiad z Fabiem Leonardim, dyrektorem Centrum Style & Design Argo Tractors.

12.06.2022., 00:00h

Firma Landini jasno określa swoja misję: „Zaawansowane ciągniki z innowacyjną technologią, zapewniające doskonałe osiągi dzięki łatwej obsłudze”. Nie jest to łatwe zadanie ale marka Argo Tractors skutecznie je realizuje dzięki stuletniej historii związanej z tradycją Made in Italy, która uważnie przygląda się światu motoryzacyjnemu oraz aktualnym trendom i innowacjom technologicznym, w tym otwartej drodze do elektryfikacji.

Wzornictwo mistrza Leonardi

Złożony i fascynujący świat stylu Landini wyjaśnia Fabio Leonardi, Dyrektor Centrum Style & Design, pracujący w Argo Tractors od 2005 r. „To wielka satysfakcja pracować dla tak historycznej marki jak Landini, która jest znana na całym świecie. Wzornictwo jest często pierwszą rzeczą, która trafia do ludzi, która jest oceniana lub doceniana; dlatego nie można popełniać błędów ani rozczarowywać. Wymaga to pracy zespołowej i ciągłej ewolucji. Przede wszystkim jednak wzornictwo musi komunikować wartości i misję marki, która, w przypadku Landini, polega na tworzeniu coraz bardziej zaawansowanych i wyspecjalizowanych produktów, które są jednocześnie bardzo łatwe w użyciu. Ciągnik jest z pewnością bardzo szczególnym produktem, w którym wzornictwo i funkcjonalność muszą pozostawać w ciągłej równowadze”.

Od szkiców do cyfrowych renderinów

Fabio Leonardi wyjaśnia, że pierwszy etap procesu jest najbardziej twórczy, kiedy pomysły są wizualizowane. Jest to etap, który najbardziej mnie interesuje, w którym pracuje się z ręcznie wykonanymi szkicami, projektami lub renderingami. W drugim etapie pomysły są modelowane za pomocą skór stylizacyjnych, które następnie stają się przyszłymi panelami nadwozia i wnętrza. Od szkiców przechodzimy do cyfrowych renderingów. Są one symulacją fotorealistycznej wizualizacji. Każdy z tych etapów jest dzielony z innymi działami, od produkcji po marketing, a zwłaszcza z kierownictwem, które ocenia cały proces. Od renderów przechodzimy do makiet, które są statyczne, czyli prototypów symulujących funkcjonalność produktu.

Połączenia funkcjonalności i stylu 

Ciągnik potrzebuje przede wszystkim funkcjonalności, a styl nie może stać się niepotrzebną komplikacją. Konkretnym przykładem kompromisu pomiędzy stylem a funkcjonalnością jest projekt i konstrukcja nowego ciągnika Landini Rex4. Jest to specjalistyczny ciągnik, który musi poruszać się w winnicach i sadach. Dlatego jego kształt musi być bardzo czysty i zwarty. Poza niezbędną funkcjonalnością, jaką musi mieć ciągnik, na projekt wpływają badania mody i trendów, ale nie jest to jedyny czynnik.

Trzeba się wyróżnić

Myślę jednak, że zadaniem projektanta jest wyróżnienie się i – choć jest to trudne w sektorze, w którym wielkość produkcji i inwestycje są ograniczone – znalezienie elementów wyróżniających, zawsze podnoszących funkcjonalność i jakość produktu. To była wielka satysfakcja – podkreśla twórca – zobaczyć całą odnowioną gamę Landini na wystawie EIMA w październiku 2021 roku. Projekt nowego stylu Landini, który obejmował całą gamę produkcyjną, od topowej Serie 7 po modele specjalistyczne i kompaktowe, był z pewnością tym, co nas najbardziej ekscytowało. Zaczęliśmy od analizy kilku elementów, w tym wspaniałej historii marki: są to niezwykle ikoniczne i sugestywne produkty. Zebraliśmy to wszystko razem w nowoczesnym, płynnym i dynamicznym stylu, który reprezentuje ewolucję i specjalizację produktu w porównaniu z przeszłością.

Motoryzacja zmierza ku elektryfikacji

Interpretacja przeszłości zwrócona ku teraźniejszości, z uwagą spoglądająca w przyszłość. Na wystawie EIMA 2021 poszło to o krok dalej, otwierając się na elektryfikację. Jest to temat, co do którego Leonardi ma jasne poglądy: „W tej chwili widzimy, że świat motoryzacji zmierza w kierunku tej technologii, która moim zdaniem nie jest jeszcze gotowa dla całego rolnictwa. Jednak niektóre funkcje mogą być zelektryfikowane. Dlatego też firma Argo Tractors zaprezentowała ciągnik Landini Rex 4 Electra – Evolving Hybrid, w którym niektóre funkcje, takie jak oś przednia, zawieszenie kabiny i zarządzanie przekładnią, są zelektryfikowane”. Źródło: Landini

opr. jj, fot. jj, Landini

27. kwiecień 2024 13:28