Całkowite przychody netto z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej wyniosły blisko 12 mld zł. To oznacza wzrost rok do roku o 22 procent. Rozwój sprzedaży odnotowały wszystkie sektory biznesowe Bosch w Polsce. Do sukcesu przyczyniła się w szczególności dobrze rozwijająca się sprzedaż części zamiennych do pojazdów, sprzedaż elektronarzędzi oraz systemów ogrzewania i klimatyzacji.
Udany I kwartał
„Dalej umacniamy naszą obecność w Polsce. Skupiamy się przede wszystkim na sektorze IT, produkcji oraz działalności badawczo-rozwojowej. Fabryka układów hamulcowych w Mirkowie pod Wrocławiem stała się wiodącym zakładem w koncernie, przejmując globalną odpowiedzialność biznesową i badawczo-rozwojową dla swojego obszaru kompetencji. To otwiera nowe możliwości rozwoju dla całego zespołu: nowe stanowiska z globalnymi zakresami odpowiedzialności będą tworzone właśnie w Polsce. Pomimo obecnej trudnej sytuacji spowodowanej wojną na Ukrainie i pandemią koronawirusa, która wciąż wpływa na globalne łańcuchy logistyczne, jesteśmy umiarkowanie optymistyczni, jeśli chodzi o perspektywy polskiego rynku i naszego biznesu w Polsce” - powiedział Rafał Rudziński, prezes zarządu Robert Bosch Sp. z o.o. i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce.
Ponad 8500 pracowników
Liczba osób zatrudnionych w Grupie Bosch w Polsce wrosła w ubiegłym roku do ponad 8500 pracowników (na dzień 31 grudnia). Obecnie Grupa poszukuje m.in. ekspertów IT i inżynierów w obszarach badań i rozwoju. Sam zespół Centrum Kompetencyjnego IT Bosch w Polsce do końca roku powiększy się do 1000 pracowników. Ten wzrost oznacza też, że w Polsce dostępnych będzie więcej międzynarodowych projektów i ról z globalną odpowiedzialnością. Nowe obszary specjalizacji, takie jak robotyka, umożliwią obecnym i przyszłym pracownikom zdobywanie i poszerzanie wiedzy w obszarze nowych technologii.
Części i wyposażenie warsztatów
W 2021 r. dział Części Samochodowych i Wyposażenia Warsztatowego, który jest częścią sektora biznesowego Mobility Solutions, osiągnął dwucyfrowy wzrost i zakończył rok historycznym rekordem sprzedaży. Na ten wynik wpłynęło kilka czynników, m.in. powrót polskiego społeczeństwa do bardziej intensywnego użytkowania samochodów po spowolnieniu w obszarze mobilności, którego doświadczaliśmy w pandemii oraz większy popyt na części do samochodów ciężarowych jako konsekwencja ożywienia na rynku logistycznym. Dział osiągnął również dwucyfrowy wzrost sprzedaży w obszarze wyposażenia warsztatowego. Na bardzo dobre wyniki działu pozytywnie wpłynęły też: niezawodność w zakresie dostępności produktów, która zapewniła stabilność biznesu partnerom Bosch, działania marketingowe skoncentrowane również na klientach końcowych oraz dalszy rozwój sieci partnerów biznesowych, w tym sieci warsztatów Bosch Car Service.
Czujnik prędkości koła
Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie pod Wrocławiem, która w ubiegłym roku obchodziła jubileusz 25-lecia, została wiodącym zakładem Bosch w swoim obszarze kompetencji. Mirków stał się centrum badawczo-rozwojowym i produkcyjnym dla portfolio komponentów układów hamulcowych Bosch. Produkcja i sprzedaż zakładu rozwijały się w 2021 roku pozytywnie, a lokalizacja zaczęła rozbudowę obszaru produkcyjnego, który ma powiększyć się o 25% do 2023 roku. Obok iBoostera, nowy komponent: czujnik prędkości koła (WSS) jest kolejnym produktem z Mirkowa, który współtworzy nowoczesną motoryzację i pozwala zakładowi z optymizmem patrzeć w przyszłość.
Elektromobilność i wodór
„Pomyślny wynik 2021 roku umacnia nasze przekonanie, że uda nam się stawić czoła wymagającej rzeczywistości roku bieżącego” - powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH. Prezes uważa, że elektryfikacja jest najszybszą drogą do neutralności klimatycznej, pod warunkiem że opiera się na zielonej energii. Dlatego Bosch rozwija zrównoważoną mobilność: w 2021 r. zamówienia, które koncern przyjął w obszarze elektromobilności, po raz pierwszy przekroczyły poziom 10 miliardów euro. Hartung podkreślił jednocześnie, że potrzebny będzie również wodór. „Polityka w obszarze przemysłu powinna koncentrować się na przygotowaniu wszystkich sektorów gospodarki na wodór”.
Myśląc o efektywnej ochronie klimatu, Bosch wkracza na rynek komponentów do elektrolizy wodorowej. Firma planuje zainwestować w ten nowy obszar prawie 500 mln euro do końca bieżącej dekady. Połowa kwoty zostanie zainwestowana do czasu prowadzenia produktów na rynek, które jest planowane na 2025 r. Jednocześnie prezes Bosch zapowiedział, że w ciągu najbliższych trzech lat firma zainwestuje kolejne 10 miliardów euro w cyfrową transformację swojej działalności.
Źródło informacji: Bosch
opr. jj