Zestaw maszyn
Prezentacja sprzętu w miejscowości Prosna k. Chodzieży. Oprócz wspomnianego kombajnu można było zobaczyć kilka ciągników, w tym Puma 240 CVXDrive, Magnum AFS Connect 400 i Optum 270 CVXDrive. Poza tym sporo pracy miała ładowarka teleskopowa Farmlift 737 i prasa zwijająca RB465.
Kombajn Case IH 8250
Zostańmy jednak przy potężnym kombajnie Case IH 8250 z hederem o szerokości 10,7 m. Ta wydajna maszyna wyposażona jest w system AFS Harvest Command, który monitoruje i steruje pracą maszyny. Poza tym rejestruje wszystkie istotne parametry żniwne i przetwarza zgromadzone dane. W trakcie pracy można na bieżąco modyfikować ustawienia kombajnu, np. prędkość bębna, kosy i podajników ślimakowych, prędkość rotora i wentylatora czyszczącego, a także ustawienia sit, aby uzyskać maksymalną wydajność przy ograniczonych stratach. Kombajn może korzystać z programów automatycznego prowadzenia z dokładnością nawet do 2,5 cm.
Dwa parametry
Kombajn Axial-Flow serii 250 wyposażony w układ AFS Harvest Command automatycznie dopasowuje prędkość obrotów wentylatora, prędkość jazdy, otwarcie sita, prędkość obrotową rotora i ustawienie kierownic przepływu masy w zależności od wybranej opcji przez kombajnistę i oczekiwanego efektu. W uproszczeni można powiedzieć, że sterowanie dotyczy dwóch parametrów: ustawienia klepiska i obsługi ślimaka rozładowującego.
Wyładunek i gąsienice
Zależnie od kombajnu prędkość wyładunku wynosi od 113 l/s do 159 l/s. Pojemność zbiornika ziarna w modelu 7250 wynosi 11 100 l (14 400 l w opcji), a w maszynach 8250/9250 aż 14 440 l. Do wydajnej pracy niezbędny jest mocny silnik, który w największej wersji ma moc 634 KM.
Oprócz znanych gąsienic z amortyzacją gumową, Case IH ma także gąsienice z zawieszeniem hydraulicznym. Dwa siłowniki zawieszenia, każdy o skoku 40 mm w obu kierunkach, kompensują skutki jazdy po nierównym terenie, równomiernie rozprowadzając nacisk na podłoże wywierany przez gąsienice. To ułatwia uprawę roli po zbiorze.
Cztery strategie pracy
Wystarczy określić strategię prowadzenia żniw, a całą resztę zrobi kombajn, ustawiając maksymalną prędkość jazdy po polu lub dążąc do maksymalnego obciążenia silnika.
- Tryb jakości ziarna: kombajn reguluje ustawienia, aby utrzymać określony poziom jakości ziarna i zanieczyszczeń, minimalizując jednocześnie straty.
- Tryb wysokiej wydajności: kombajn porusza się z prędkością umożliwiającą utrzymanie strat w rotorze i systemie czyszczenia na akceptowalnym poziomie, dążąc jednocześnie do uzyskania maksymalnej wydajności.
- Tryb stałej przepustowości: kombajn utrzymuje docelowy poziom przepustowości, dostosowując swoją prędkość i regulując ustawienia w celu minimalizacji strat.
- Tryb maksymalnej przepustowości: kombajn pracuje w ustawionych przez operatora granicach prędkości lub mocy i modyfikuje ustawienia tak, aby do minimum ograniczyć straty na rotorze i systemie czyszczenia.
Sterowanie kombajnem
Wszystkie główne elementy sterowania są zgrupowane na prawej konsoli i na wielofunkcyjnej dźwigni sterującej. Regulowany dżojstik umożliwia sterowanie szeregiem podstawowych funkcji za pomocą kciuka. Zamontowany na prawej konsoli, regulowany monitor ułatwia monitorowanie głównych informacji i aktualnych danych statystycznych.
Monitor AFS Pro 700 obsługuje sygnał wideo i może współpracować z układem telematyki. Najczęściej używane elementy sterowania są ergonomicznie ułożone w zasięgu ręki. Ułatwia to sterowanie zespołem żniwnym i rozładunkowym przenośnikiem ślimakowym. Wyłącznik awaryjny pozwala szybko wyłączyć przenośnik pochyły i zespół żniwny.
Funkcja regulacji prędkości podawania masy żniwnej pozwala kombajnowi ciągle pracować z maksymalną wydajnością przez wybór jednego z następujących trybów:
- Tryb wysokiej wydajności. Kombajn reguluje prędkość jazdy, aby osiągnąć określone obciążenie silnika w ramach określonych przez parametry strat w rotorze i strat na sitach.
- Tryb stałej przepustowość. Prędkość jazdy kombajnu jest tak regulowana, aby utrzymać założoną wydajność.
- Tryb maksymalnej przepustowości. Kombajn reguluje prędkość jazdy, aby osiągnąć określone obciążenie silnika.
opr. jj