StoryEditor

Znany producent opon rozstaje się z sektorem rolniczym! Co dalej z TractorMaster i CombineMaster?

Do końca 2025 roku duży gracz na rynku ogumienia zakończy produkcję opon rolniczych i skupi się na innych sektorach specjalistycznych. Skąd ta decyzja i co oznacza dla rolników korzystających z linii Tractor85 czy CompactMaster?

08.04.2025., 15:00h

Continental ogłosił strategiczną zmianę kierunku działalności. Firma zapowiedziała, że do końca 2025 roku wycofa się z produkcji opon rolniczych, takich jak TractorMaster, Tractor70, Tractor85, CombineMaster czy CompactMaster. To duża zmiana, zwłaszcza że marka w ostatnich latach aktywnie rozwijała ofertę dla sektora rolniczego.

Nie będzie już opon rolniczych marki Continental

Decyzja o zakończeniu tej działalności zapadła po wewnętrznym przeglądzie strategii firmy. Continental przyznaje, że rynek opon rolniczych mocno się zmienił i coraz bardziej przypomina rynek masowy, gdzie cena gra pierwsze skrzypce. A to nie do końca współgra z założeniami i ambicjami firmy w zakresie innowacji i produktów klasy premium.

Gdzie trafią zasoby po odejściu od rolnictwa?

Zamiast segmentu rolniczego, Continental postanowił skoncentrować się na innych obszarach działalności w ramach tzw. komercyjnych opon specjalistycznych. Chodzi tu głównie o opony do transportu materiałów, robót ziemnych oraz pracy w portach. Jak zapowiada firma, właśnie w tych branżach widzi większe możliwości wykorzystania swoich zasobów technologicznych i produkcyjnych.

image
fabryka opon Continental w Lousado
FOTO:

To oznacza, że Continental nadal będzie obecny w sektorze pojazdów specjalistycznych, ale z naciskiem na inne zastosowania niż rolnictwo. Linie opon wielozadaniowych mają być dalej rozwijane, jednak już w innym kontekście – bez nacisku na zastosowanie w maszynach rolniczych.

Co z dotychczasowymi użytkownikami?

Rolnicy korzystający z opon Continental mogą być spokojni – producent zapowiada, że wszystkie zobowiązania umowne zostaną wypełnione. Oznacza to, że opony będą dostępne do końca 2025 roku, a partnerzy handlowi oraz klienci detaliczni otrzymają wsparcie w zakresie sprzedaży i obsługi posprzedażowej.

Mimo że produkcja opon rolniczych zostanie zakończona, Continental podkreśla, że relacje z partnerami i klientami z tej branży są dla firmy ważne. Firma zamierza przeprowadzić cały proces wycofywania się z rynku rolniczego w sposób uporządkowany i z poszanowaniem dotychczasowej współpracy.

image
fabryka opon Continental w Lousado
FOTO:

Co dalej z zakładami produkcyjnymi i pracownikami?

Zmiany dotyczą głównie fabryki opon w Lousado w Portugalii, gdzie produkowane były m.in. opony rolnicze. Firma informuje, że większość pracowników dotkniętych transformacją otrzyma propozycję alternatywnego zatrudnienia w ramach struktur Continental. Ma to być forma wsparcia dla zespołów, które przez lata budowały obecność marki w sektorze rolniczym.

Dlaczego Continental rezygnuje z segmentu rolniczego?

Rynek opon rolniczych w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Z jednej strony mamy rosnącą konkurencję cenową, z drugiej – presję na redukcję kosztów. Continental, jako producent premium, stawia na jakość, technologię i długofalowe inwestycje. Jak wskazano w komunikacie, firma nie chce podążać za trendem utowarowienia, który obniża wartość dodaną i sprowadza rywalizację do poziomu najniższej ceny.

image
fabryka opon Continental w Lousado
FOTO:

Continental – co warto wiedzieć o firmie?

Continental to jeden z największych producentów opon na świecie. Firma działa od 1871 roku i zatrudnia dziś około 190 tys. osób w 55 krajach. W 2024 roku grupa osiągnęła przychody na poziomie 39,7 miliarda euro, z czego 14 miliardów euro wygenerował dział opon. Segment ten zatrudnia ponad 56 tys. pracowników i posiada 20 zakładów produkcyjnych oraz 16 ośrodków badawczo-rozwojowych.

Choć opony rolnicze znikną z oferty, Continental pozostaje aktywny w obszarze transportu, maszyn przemysłowych i specjalistycznych rozwiązań flotowych. Firma zapowiada dalsze prace nad technologiami dla zrównoważonej i połączonej mobilności – zarówno ludzi, jak i towarów.

Koniec rolniczej przygody firmy Continental

Decyzja Continental o zakończeniu produkcji opon rolniczych to ważna informacja dla rynku i użytkowników. Choć marka żegna się z ciągnikami i kombajnami, nie wycofuje się z sektora opon specjalistycznych. Rolnicy mają czas, by przygotować się na zmiany, a zobowiązania firmy wobec dotychczasowych klientów mają zostać wypełnione.

W kontekście techniki rolniczej to sygnał, że rynek opon rolniczych staje się coraz bardziej wymagający cenowo, a producenci muszą podejmować strategiczne decyzje, by utrzymać konkurencyjność. Dla użytkowników oznacza to konieczność rozglądania się za alternatywami, ale także szansę na przyjrzenie się nowym rozwiązaniom na rynku.

opr. aj

14. kwiecień 2025 14:05