Seria Fendt 700 od 25 lat cieszy się popularnością wśród rolników i firm usługowych zarówno w przypadku maszyn nowych, jak i używanych. Do 2024 roku powstało już 100 000 egzemplarzy kultowej serii ciągników. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat rozwój serii nie ustawał, a dowodem na to jest aż 7 generacji popularnej siedemsetki. Kiedy wprowadzono do oferty pierwszą nich?
Fendt Favorit 700 Vario
Rok Wprowadzenia: 1998
Pierwsza generacja Fendt 700 Vario była rewolucyjna dzięki wprowadzeniu bezstopniowej skrzyni biegów Vario, co pozwoliło na Była to w ówczesnym czasie przełomowa technologia w rolnictwie. Modele początkowej generacji oferowały zakres mocy od 116 do 160 KM w modelach Favorit 711-716 Vario.
Wprowadzenie systemu TMS w 2003 roku
Fendt Favorit 700 Vario COM II
Rok Wprowadzenia: 2003
W 2003 r. wykonano pierwszą modernizację, w tym był system TMS, czyli elektroniczne sterowanie skrzyni biegów i silnika.
Dwa lata później zniknęła nazwa Favorit. Od czasu wprowadzenia maszyn zgodnych z normą emisji spalin COM II, seria ta nosiła nazwę 700 Vario. W tym samym czasie zyskała małą, wizualną zmianę na masce przez wprowadzenie bocznych „skrzeli”.
Trzecia Generacja
Rok Wprowadzenia: 2007
Wraz z wprowadzeniem trzeciej generacji nastąpiła istotna zmiana w ciągnikach (jeszcze) bez AdBlue: wcześniej stosowany silnik Deutz BF6M 2013 C z pompowtryskiwaczami (common rail) i pojemnością skokową 5,7 l został zastąpiony przez 6-cylindrową jednostkę z common rail, ale o pojemności skokowej 6,1 l i z zewnętrznym układem recyrkulacji spalin.
Fendt 700 Vario SCR
Rok wprowadzenia: 2011
Seria obejmowała modele o mocy od 145 do 240 KM, (714-724). Modele te były napędzane nowoczesnymi silnikami Deutz o pojemności 6,06 litra, które spełniały normy emisji spalin Tier 4i/Stage IIIB dzięki zastosowaniu technologii SCR (Selective Catalytic Reduction).
Kabina VisioPlus: Komfort i widoczność: Kabina została zaprojektowana z myślą o maksymalnym komforcie operatora. Duże okna zapewniają doskonałą widoczność w każdym kierunku, co jest kluczowe podczas precyzyjnych manewrów. Ergonomiczne wnętrze: Kabina wyposażona była w intuicyjne elementy sterujące, wygodne fotele oraz zaawansowany system amortyzacji, co minimalizowało zmęczenie operatora.
Fendt Variotronic: Zaawansowany system sterowania, który integrował funkcje zarządzania maszynami, nawigacji i dokumentacji w jednym intuicyjnym interfejsie.
ISOBUS: Możliwość podłączenia i zarządzania narzędziami kompatybilnymi z ISOBUS.
Fendt 700 Vario S4
Rok wprowadzenia: 2014
Modele Fendt 700 Vario S4 były w systemy zarządzania rolnictwem precyzyjnym, w tym Fendt VarioGuide i Fendt Section Control. Rozpoznać ją można głównie po nowych terminalach Variotronic z czarnym, płaskim obramowaniem. Wraz z nowymi ciągnikami 700 Vario S4 zaprezentowano ładowacze czołowe Cargo z funkcją ważenia transportowanych materiałów.
Szósta Generacja - Fendt One
Rok wprowadzenia: 2020
Generacja ciagników Fendt 700 zaprezentowana na targach Agritechnica 2019 obfitowała w zmiany w zakresie sterowania ciągnikiem, głównie za sprawą nowej koncepcji obsługi:
-
Onboard
To system obsługi ciągnika w kabinie, który zawiera wszystkie najważniejsze elementy sterowania, w tym podłokietnik, wyświetlacze oraz joysticki. Umożliwia operatorowi zarządzanie wszystkimi funkcjami ciągnika, takimi jak prędkość, hydraulika czy GPS.
- Offboard
To komponent dostępny z poziomu przeglądarki internetowej, który umożliwia zdalne zarządzanie maszynami i danymi.
Dzięki Offboard rolnicy mogą planować prace polowe, monitorować postępy i analizować zebrane dane
7 generacja z nowym 728 Vario
Rok wprowadzenia 2022
Wprowadzono dwa największe modele oznaczone będą symbolem 726 i 728 Vario. W konstrukcji producent zastosował wiele istotnych zmian w tym koncepcję silnika niskoobrotowego, układ chłodzenia z hydraulicznie napędzanym wentylator, umieszczony przed chłodnicami, bezstopniowy napęd Vario Drive. Ciągniki serii 700 7 generacji będą rozwijają maksymalną prędkość 60 km/h. W poprzednim numerze zamieściliśmy obszerny test flagowego ciągnika z tej serii.
VW Golf wśród ciągników?
Christoph Gröblinghoff, prezes zarządu Fendt, w humorystyczny sposób porównuje serię 700 do kultowego samochodu, mówiąc: "Jako wszechstronny ciągnik, seria 700 jest, że tak powiem, VW Golfem ciągników”. Podkreśla tym samym uniwersalność i wszechstronność tych maszyn. Każda generacja ciągnika Fendt 700 Vario przynosiła znaczące udoskonalenia, takie jak większa moc, mniejsze zużycie paliwa, większa zwrotność i jeszcze większy komfort. Prezes dodaje: "Aspiracją naszych konstruktorów było i jest uczynienie wyjątkowego ciągnika jeszcze lepszym", co jasno wskazuje na ciągłe dążenie do perfekcji i innowacji w firmie Fendt.
opr. Łukasz Siara