To już siódma edycja raportu Car Cost Index, pokazującego analizę samochodów osobowych na rynku europejskim od segmentu kompaktowego po rynek samochodów klasy wyższej. LeasePlan Polska zarządza całym cyklem życia swoich pojazdów, począwszy od zakupu, przez ubezpieczenie i serwis, aż po odsprzedaż samochodów poleasingowych.
Car Cost Index uwzględnia wszystkie koszty związane z posiadaniem samochodu takie jak: energia/paliwo, amortyzacja, ubezpieczenie, serwis i naprawy. Niniejszy raport zakłada uśrednione koszty użytkowania samochodu przez 4 lata przy rocznym przebiegu 30 tys. kilometrów.
Elektryczny, benzynowy czy wysokoprężny?
LeasePlan wyjaśnia, że samochody elektryczne w prawie każdym segmencie i w niemal każdym kraju europejskim są obecnie w tej samej cenie lub tańsze niż samochody z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym.
W minionym roku użytkowanie samochodu było relatywnie najdroższe w Szwajcarii (1313 euro), a także w krajach Europy północnej włączając w to Norwegię (1249 euro) i Holandię (1166 euro). Wśród krajów, w których koszty użytkowania samochodu są relatywnie niskie jest między innymi Francja (999 euro), Słowacja (979 euro), Rumunia (975 euro), Polska (927 euro) i Grecja (905 euro).
Jakie są koszty paliwa?
Pomimo wzrostu cen energii, koszty paliwa (w samochodach elektrycznych rozumiane jako koszty energi elektrycznej) pozostają znacznie niższe dla samochodów elektrycznych niż dla samochodów z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym: koszty paliwa stanowią 15% całkowitego kosztu posiadania samochodu z napędem elektrycznym, podczas gdy dla kierowców samochodów z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym jest to odpowiednio 23% i 28%.
Na rynku jest więcej modeli EV niż kiedykolwiek wcześniej twierdzi LeasePlan. Świadczy o tym to, że w pierwszej edycji Car Cost Index zbadano tylko 11 samochodów elektrycznych, a w 2022 r. były już 33 modele.
opr. Jan Józefowicz, źródło: LeasePlan Polska