Ile w 2022 roku powstało ciągników ze znaczkiem Fendt na masce?
To pierwsza taka sytuacja, żeby Fendt w jednym roku wyprodukował aż 20 tysięcy ciągników! Choć traktory montowane są w bawarskim Marktoberdorfie, gdzie mieści się główna siedziba firmy, kabiny i maski powstają w drugiej fabryce w Asbach-Bäumenheim.
Jak powstają ciągniki Fendt?
W Marktoberdorfie na jednej linii produkcyjnej wytwarzane są różne modele ciemnozielonych ciągników. Kluczowym elementem każdej maszyny jest silnik i przekładnia. W przedniej części ciągnika są także stosunkowo duże podzespoły, tj. oś przednia czy zbiornik oleju hydraulicznego. W ciągu trzech godzin jednostka przechodzi przez trzydzieści stanowisk! Początkowo do silnika i przekładni montowane są wiązki przewodów i wiele czujników, których zadaniem jest monitorowanie parametrów pracy podzespołów ciągnika i przesyłanie ich do komputera pokładowego. Kolejnym etapem jest montaż filtrów, katalizatora oraz zbiornika paliwa.
Połączeniem kabiny z silnikiem zajmują się odpowiednio przeszkoleni pracownicy. Kabina scalana jest z resztą maszyny za pomocą wytrzymałych śrub. Po poprowadzeniu całej elektryki przychodzi czas założenie osłon i maski silnika. Następnie ciągnik zalewa się płynami eksploatacyjnymi i poddaje serii testów. Kontrolowane jest wszystko, począwszy od kierunkowskazów, na układzie kierowniczym skończywszy. Do sprawdzenia jest około 100 elementów.
W drugiej fabryce w Asbach-Bäumenheim produkcja rozpoczyna się od surowca dostarczanego do fabryki w postaci rur, profili i blach. W produkcji podzespołów, tj. kabiny i maski, wykorzystuje się technologię cięcia laserowego. Obrys elementów tworzony jest na wycinarkach płaskich, a kształtowanie gotowej bryły wykonuje się na trójwymiarowych wycinarkach laserowych. Producent zapewnia, że zaawansowane technologie spawalnicze umożliwiają wytwarzenie kabin o różnych kształtach. Przykładem może być kabina VisioPlus z zakrzywioną przednią szyba montowana w ciągnikach serii 700.
Jubileuszowym, 20-tysięcznym egzemplarzem był 724 Vario
Seria 700 ciągnika jest jedną z najpopularniejszych wśród całej oferty producenta. Z pewnością przyczynia się do tego sześciocylindrowy silnik, który w zależności od modelu generuje moc od 144 KM do nawet 237 KM. Dzięki dużej pojemności przekraczającej 6 l, technologii czterozaworowej oraz common rail, jednostka napędowa generuje wysoki moment obrotowy. Co więcej, seria 700 ma nowy terminal FendtOne, a dzięki bezstopniowej przekładni Vario, może rozwijać prędkości od 0,02 do 50 km/h.
Wyposażenie ciągników Fendt 700 Vario
System TMS zarządzania układem jezdnym (ang. Tractor Management System) steruje jednostką napędową i przekładnią w celu zoptymalizowania ich pracy. Zużycie paliwa ma ograniczać automatyczna kontrola maksymalnej mocy ciągnika, która sprawia, że silnik pracuje w ekonomicznym zakresie obrotów. Funkcja kontroli maksymalnego obciążenia określa, jak bardzo może spaść prędkość obrotowa silnika pod obciążeniem, zanim system zmieni przełożenie przekładni bezstopniowej.
opr. aj
fot. firmowe