StoryEditorNowości Agritechnica 2025

Nowy Fendt 800 Vario: większy silnik, moc i superwydajne oświetlenie!

Fendt przedstawił kolejną generację serii 800 Vario. Jakie nowości wprowadzono w konstrukcji, wyposażeniu kabiny i osiągach? Oto najważniejsze zmiany w tych modelach.

27.08.2025., 15:30h

Jedną z ostatnio zaprezentowanych nowości Fendt jest seria ciągników 800 Vario Gen 5. Będzie ona obejmować trzy ciągniki oznaczone jako 826, 829 i 832 Vario. Moc maksymalna największego modelu wynosi aż 252 kW/343 KM.  

Fendt informuje, że nowa seria ciągników 800 Vario została opracowana zupełnie od nowa. Inżynierowie kładli duży nacisk na uniwersalność ciągnika oraz wygodę podczas pracy. Ten zakres mocy to ciągniki, które w dużej części trafiają do firm usługowych i dużych gospodarstw rolnych, które oczekują wydajności i komfortu. Do nietypowych rozwiązań można tutaj zaliczyć chłodnicę oleju przekładni napędowej przedniego WOM, lub układ hydrauliczny o maksymalnym wydatku, z którego można pobrać aż 85 l oleju.

image
Fendt 800 Vario
FOTO: Dawid Konieczka

Nowy silnik w ciągnikach Fendt 800 Vario – jakie ma parametry?

Pod maską ciągników nowych ciągników Fendt 826, 829 i 832 Vario pracuje nowy silnik AGCO Power CORE80 o pojemności 8 l. Producent informuje, że jednostka napędowa przystosowana jest do spalania syntetycznego paliwa HVO, co pozwala znacznie obniżyć emisję CO2. Wszystkie trzy modele oferują dodatkową moc DynamicPerformance, dzięki której flagowy model dysponuje mocą maksymalną 230 kW/343 KM.

image
Fendt 800 Vario
FOTO: Dawid Konieczka

Silnik pracuje zgodnie z koncepcją Fendt ID, czyli obniżonymi obrotami. Znamionowa prędkość obrotowa wynosi 1700 obr./min, a główny zakres roboczy mieści się w przedziale 1100 – 1400 obr./min. Prędkość 40 km/h osiągana jest już przy 950 obr./min, a 60 km/h przy 1450 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 1680 Nm w największym modelu 832 Vario osiągany jest już od 1200 obr./min. To pozwala pracować z niższym spalaniem, oraz przy niższej emisji hałasu.

Wentylator umieszczony jest przed pakietem chłodnic jak w większych ciągnikach, ma hydrauliczny napęd i funkcję rewersu. W układzie oczyszczania powietrza dostającego się do silnika można zainstalować samooczyszczający się filtr powietrza wraz z aktywnym przedmuchiwaniem.

image
Fendt 800 Vario
FOTO: Dawid Konieczka

Silniki spełnią normę emisji spalin Stage V dzięki zastosowaniu katalizatora DOC, SCR i filtra DPF. W układzie nie stosuje układu recyrkulacji spalin.

Sprawdzony napęd VarioDrive

Moc przenoszona jest przez przekładnie VarioDrive, w której przedni i tylny most napędzane są niezależnie. Dzięki niezależnemu napędowi osi przedniej nie powstają naprężenia w układzie napędowym podczas wykonywania nawrotów, a przednie koła poruszając się po okręgu o większej średnicy wyciągają ciągnik z zakrętu, co zmniejsza średnicę zawracania. Nie trzeba tutaj włączać przedniego napędu, wszystko odbywa się tutaj automatycznie. Dzięki nowemu układowi filtracji oleju przekładniowego interwał wymiany oleju wydłużono do 4000 h lub 4 lat.

Masa własna nowych ciągników wnosi 9,9 t. Wysoka dopuszczalna masa całkowita (DMC) to aż 1,5 t. Dzięki temu na ciągnik można zamontować maszyny i obciążniki o masie 7,6 t.

Superwydajne oświetlenie robocze

Nowością w serii 800 Vario jest pakiet oświetlenia Ultra Vision z 22 reflektorami LED, które emitują aż 114 700 lumenów. Obsługa oświetlenia odbywa się przez monitor FendtONE. Umożliwia ona zapamiętanie aż 4 profili oświetlenia z różną konfiguracją aktywnych reflektorów. Można je zmieniać na monitorze lub przełącznikiem dźwigienkowym na dźwigni przy lewej stronie kierownicy. Można zmieniać również intensywność emitowanego światła w 5 stopniach dla każdej lampy oddzielnie.

image
Fendt 800 Vario
FOTO: Dawid Konieczka

Jak wygląda układ hydrauliczny w nowych Fendt 800 Vario?

Układ hydrauliczny z niezależnym zbiornikiem oleju standardowo zasilany jest pompą tłoczkową  o wydajności 165 l/min. Opcjonalnie dostępna jest większa pompa o wydatku 220 l/min. Dostępnych jest maksymalnie 8 dwukierunkowych sekcji hydraulicznych do zasilania maszyn towarzyszących (maksymalnie 6 sekcji z tyłu, 2 sekcje z przodu).

Do szczególnych zastosowań, gdzie potrzeba bardzo dużo oleju Fendt oferuje dwie pompy hydrauliczne tj. 165 i 220 l/min. Wtedy jedna pompa zasila gniazda hydrauliczne z lewej strony łącznika górnego, druga pompa z prawej strony łącznika. To uniwersalne rozwiązanie, bo z lewej strony można podpiąć przewody, którymi podawane są niewielkie ilości oleju pod wysokim ciśnieniem, a z drugiej duże ilości oleju pod niskim ciśnieniem.

Fendt oferuje także złącze Power Beyond do zasilania maszyn ze sterowaniem LS. Dostępne jest także złącze E Power Beyond, w którym trzeci przewód hydrauliczny tzw. czujnikowy zastępuje czujnik ciśnienia i ilości oleju. Wtedy nie ma konieczności podłączania go ciągnika. Informacje z maszyny o ciśnieniu i ilości oleju trafią do ciągnika przez ISOBUS. Aby układ działał w taki sposób maszyna współpracująca musi być także przygotowana do elektronicznego sterowania.

Komfort w kabinie. Jakie udogodnienia wprowadzono w Fendt 800 Vario?

Fendt opcjonalnie oferuje klejona przednią szybę (LSG), która zapewnia lepszą izolację akustyczną oraz cieplną od silnika. Poza tym ta szyba jest ogrzewana. Fendt informuje, że szyba wykonana w tej technologii jest bardziej odporna na uderzenia mechaniczne, dlatego zaleca się ją montować do ciągników, które mają współpracować z kosiarkami lub mulczerami czołowymi.

Nowa seria 800 Vario oferowana będzie w dwóch wersjach wyposażenia Profi i Profi+ wraz z systemem obsługi FendtONE. Traktorzysta ma do dyspozycji aż 3 dowolnie konfigurowane monitory.

image
Fendt 800 Vario
FOTO: Dawid Konieczka

Fendt oferuje do wyboru aż 4 rodzaje fotela traktorzysty. Wśród nich jest wersja Titanum, która oferuje wielostopniową klimatyzację, wielostopniowe ogrzewanie, czterokierunkowe podparcie lędźwi, regulowane poduszki boczne, funkcje masażu oraz pamięci ustawień dla różnych traktorzystów.

Do różnych zastosowań

Ciągniki Fendt 800 Vario będą oferowane z tylną osią typu kołnierzowego lub rozsuwaną. W obu opcjach możliwe jest montowanie tylnych obciążników w kołach. Fabrycznie dostępny jest także układ zmiany ciśnienia w ogumieniu Fendt VarioGrip. Maksymalny rozmiar ogumienia, jakie można zamontować z przodu to 620/75 R 30, a z tyłu 710/75 R 42. Ciągniki oferowane są także w wersji Row Crop do pracy z kołami bliźniaczymi i wąskim rozstawem (głównie rynki Ameryki Północnej i Południowej).

Tym, co wyróżnia nową serię Fendt 800 Vario, jest układ automatycznego prowadzenia, który działa do prędkości 40 km/h. To pozwala bardzo wydajnie prowadzić prace polowe, zwłaszcza w zakresie wysiewu nawozów mineralnych.

Fendt informuje, ze nowe ciągniki 800 Vario Gen 5 można zamawiać już od jesieni tego roku.

Dawid Konieczka, opr. łs

 

27. sierpień 2025 21:01