
Nowa seria silników Perkins 2600 – gotowa na wyzwania przyszłości
Podczas tegorocznej edycji Bauma jednym z najmocniejszych punktów stoiska Perkinsa była premiera serii 2600 – nowej linii silników przeznaczonych do zastosowań w wymagających maszynach terenowych. Zaprojektowana z myślą o przyszłych normach emisji i zmieniających się wymaganiach producentów OEM, seria ta obejmuje silniki o mocy do 515 kW i momencie obrotowym sięgającym 3200 Nm. Ważną cechą nowych jednostek jest możliwość pracy na odnawialnych paliwach, tj. HVO (uwodniony olej roślinny) czy biodiesel, a także gotowość do wykorzystania gazu ziemnego lub wodoru.
Silniki zostały zaprojektowane w oparciu o modułową konstrukcję, co ułatwia ich instalację i serwis. Producent zapewnia, że nowe rozwiązania telematyczne mają pomóc użytkownikom w lepszym zarządzaniu eksploatacją i konserwacją. Produkcja seryjna ma rozpocząć się w 2026 roku – obecnie trwają testy pilotażowe.
Zobacz także: AGCO Power przedstawia nowy silnik CORE80. Do jakiego ciągnika może trafić?
Perkins 904 – więcej mocy w kompaktowej obudowie
Kolejną nowością na stoisku była udoskonalona wersja dobrze znanego silnika z serii 904. Nowa odmiana osiąga moc 106 kW i ma o 6% większą moc oraz o 3% wyższy moment obrotowy w porównaniu do poprzedniego modelu. Silnik ten spełnia obecne normy emisji w Unii Europejskiej, USA i Japonii, a dzięki kompaktowym wymiarom może być stosowany tam, gdzie przestrzeń zabudowy jest ograniczona. Podobnie jak seria 2600, także 904 może pracować na paliwie HVO.
Serwis przyszłości: Perkins stawia na cyfryzację
Perkins zapowiedział także rozwój usług cyfrowych, które mają wspierać zarządzanie maszynami i ich stanem technicznym. Wśród zaprezentowanych rozwiązań znalazły się koncepcje o nazwie Lifecycle, Platinum Protection oraz Hypercare. Mają one zapewnić szybsze wykrywanie usterek, ograniczyć przestoje i ułatwić integrację z siecią serwisową – zarówno firmy Perkins, jak i producentów OEM.
Hybrydy i wodór – nad czym pracuje Perkins
Oprócz gotowych rozwiązań silnikowych Perkins zaprezentował również projekty badawcze, które mają wskazywać kierunki rozwoju napędów w nadchodzących latach.
Projekt Coeus skupia się na opracowaniu hybrydowej jednostki napędowej, która może działać na wielu rodzajach paliwa, w tym wodorze, metanolu i bioetanolu. Projekt jest finansowany z funduszy rządowych Wielkiej Brytanii i realizowany we współpracy z firmą Equipmake oraz Uniwersytetem Loughborough. Pierwsza jednostka demonstracyjna będzie zasilana wodorem, a zakończenie prac planowane jest na 2027 rok.
Pathfinder to projekt, w którym klasyczna ładowarka teleskopowa została przekształcona w maszynę hybrydową. Zastosowano w niej silnik wysokoprężny i system akumulatorów 48 V, co pozwala na częściową jazdę w trybie elektrycznym. Celem jest ograniczenie zużycia paliwa i emisji bez utraty funkcjonalności.
Volta natomiast to krok w stronę pełnej elektryfikacji. Prototyp Volta 300 to ładowarka kołowa zasilana akumulatorami litowo-jonowymi, zaprojektowana z myślą o pracy w trybie całkowicie zeroemisyjnym. Zastosowana technologia ma zapewniać osiągi porównywalne do maszyn spalinowych, przy znacznie niższym poziomie hałasu i zerowym śladzie węglowym.
Perkins zmierza w stronę alternatywnych źródeł napędu
Wszystkie zaprezentowane rozwiązania pokazują, że Perkins nie ogranicza się do jednego kierunku rozwoju. Firma równolegle rozwija napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne, a także pracuje nad narzędziami do cyfrowej obsługi i monitorowania maszyn. Z punktu widzenia użytkownika – zarówno w rolnictwie, jak i w budownictwie – może to oznaczać większy wybór, elastyczność i lepsze dopasowanie maszyn do zmieniających się wymogów środowiskowych.
opr. aj