StoryEditor

AGCO Power przedstawia nowy silnik CORE80. Do jakiego ciągnika może trafić?

Nowa jednostka z serii CORE, zaprezentowana przez AGCO Power podczas targów Bauma 2025, to mocny sygnał, że koncern przygotowuje się do kolejnej generacji dużych ciągników rolniczych. Silnik CORE80 oferuje wysoki moment przy niskich obrotach i zaawansowaną elektronikę diagnostyczną.

25.04.2025., 18:00h

Po wprowadzeniu na rynek silników CORE50 i CORE75, odpowiednio dla modeli Fendt 600 Vario i 700 Vario Gen7, AGCO Power rozszerza swoją ofertę o trzeci wariant – jednostkę CORE80 o pojemności 8 litrów. Prezentacja silnika odbyła się podczas targów budowlanych Bauma w Monachium, jednak parametry techniczne jednoznacznie wskazują, że nowy silnik kierowany jest do sektora maszyn rolniczych.

Nowy sześciocylindrowy silnik bazuje na tej samej architekturze co jego mniejsi bracia, ale oferuje wyraźnie wyższy moment obrotowy, przy zachowaniu znaku rozpoznawczego serii CORE – wysokiej sprawności przy niskich obrotach.

342 KM i 1680 Nm przy niskich obrotach

Maksymalna moc silnika CORE80 to 252 kW (342 KM), dostępna w zakresie od 1500 do 1700 obr./min. Kluczowym parametrem dla użytkowników maszyn ciężko pracujących w polu jest jednak maksymalny moment obrotowy, który wynosi aż 1680 Nm i osiągany jest już przy zaledwie 1200–1400 obr./min. Dla porównania, model CORE75 oferuje 1450 Nm przy 1500 obr./min.

Takie charakterystyki pracy jednoznacznie wskazują na kierunek, w którym zmierza AGCO – optymalizacja zużycia paliwa i zwiększenie efektywności pracy poprzez utrzymywanie niskich obrotów silnika, co jest już znane z aktualnej serii Fendt 700 Vario Gen7.

Dodatkowo, silnik generuje 80 kW (122 KM) mocy hamowania silnikiem, co może mieć istotne znaczenie zwłaszcza przy zjazdach z obciążeniem, transporcie oraz pracy na terenach pagórkowatych.

Emisje ograniczone bez EGR

W zakresie emisji spalin nowy silnik spełnia normę Stage V. Zastosowano w nim pakiet technologii oparty na trzech elementach: katalizatorze utleniającym DOC, filtrze cząstek stałych DPF oraz układzie selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Co ciekawe, zrezygnowano z zaworu recyrkulacji spalin EGR, co może przyczynić się do uproszczenia konstrukcji, zwiększenia niezawodności i ułatwienia serwisowania.

Jednostka CORE80 została również przystosowana do spalania odnawialnych paliw, takich jak HVO (hydrorafinowany olej roślinny), co wpisuje się w coraz bardziej widoczne trendy dekarbonizacji napędów w maszynach rolniczych.

Łączność OTA – nowe standardy serwisowe

W nowym silniku AGCO Power po raz pierwszy zastosowano w pełni funkcjonalną łączność OTA (Over-The-Air). Oznacza to możliwość zdalnego monitorowania stanu jednostki, prowadzenia diagnostyki w czasie rzeczywistym, a także przeprowadzania aktualizacji oprogramowania bez konieczności wizyty serwisu.

Z perspektywy zarządzania flotą ciągników to znaczący krok naprzód. Zdalna obsługa techniczna, szybsze wykrywanie usterek i planowanie konserwacji to elementy, które bezpośrednio wpływają na dostępność maszyny i ograniczenie kosztów nieplanowanych przestojów.

Dla jakich maszyn? Premiera latem 2025

AGCO nie podało jeszcze, w jakim konkretnie modelu pojawi się silnik CORE80, ale wiadomo, że produkcja seryjna ruszy latem 2025 roku. Parametry techniczne i filozofia działania silnika wyraźnie sugerują, że mowa o nowej generacji dużych ciągników, które będą w stanie w pełni wykorzystać potencjał 8-litrowej jednostki przy niskich obrotach.

Biorąc pod uwagę strategię jednej z marek wchodzących w skład koncernu AGCO, której znakiem rozpoznawczym jest właśnie praca silnika w niskim zakresie prędkości obrotowej, nietrudno się domyślić, kto może być głównym beneficjentem premiery CORE80. W każdym razie – premiera tego silnika to czytelna zapowiedź nadchodzących nowości w klasie 300 KM.

opr. Łukasz Siara 

26. kwiecień 2025 11:01