Prototypowe pojazdy Mercedes Benz zasilane wodorem
Mercedes-Benz Special Trucks i Mörtlbauer Baumaschinen Vertriebs zaprezentowali dwie prototypowe maszyny w ramach projektu "WaVe". Unimog i pojazd gąsienicowy zademonstrowały swoje osiągi podczas jazdy i pracy na terenie fabryki Mörtlbauer w Fürstenzell w Bawarii.
- Fakt, że nasz pojazd gąsienicowy i Mercedes-Benz Special Trucks Unimog można łatwo zatankować gazowym wodorem, i że pojazdy te działają niezawodnie również podczas korzystania z osprzętu, jest wynikiem wyjątkowej współpracy w ramach tego projektu badawczego. Zbadaliśmy i zrozumieliśmy tę technologię. Mamy teraz odpowiednie doświadczenie i dane – powiedział Armin Mörtlbauer, dyrektor zarządzający Mörtlbauer Baumaschinen Vertriebs.
Wodorowa jednostka napędowa w ramach projektu "WaVe"
Pojazd testowy z wodorowym silnikiem spalinowym został opracowany w ramach finansowanego ze środków publicznych projektu "WaVe". Projekt został zrealizowany wspólnie przez 18 partnerów z branży przemysłowej i naukowej. Celem całego projektu było opracowanie wodorowego napędu dla przemysłowej grupy maszyn – zastąpienie konwencjonalnego silnika wysokoprężnego.
Standardowy silnik wysokoprężny Mercedes Benz na wodór
Wydawać by się mogło, że paliwo jakim jest wodór wymaga skonstruowania silnika na nowo – nic bardziej mylnego – stosunkowo niewielka ilość modyfikacji wystarczy by spalinowy silnik Mercedesa zasilany był wodorem zamiast olejem napędowym. W silniku wysokoprężnym wprowadzono następujące zmiany: zmieniono tłoki, przystosowano układ dolotowy do pracy z wodorem i zoptymalizowano układ zapłonowy. O znanych nam spalinach możemy zapomnieć, z rury wydechowej wylatuje woda w postaci bardzo gorącej pary. Silnik wodorowy generuje moc około 290 KM i 1000 Nm.
Bartłomiej Dróżdż