StoryEditor

Kubota testuje autonomiczny ciągnik z ogniwem paliwowym

Podczas Expo 2025 Osaka Kansai japońska Kubota zaprezentowała pierwszy na świecie ciągnik napędzany ogniwami paliwowymi z funkcją autonomicznej jazdy. Testy w Japonii ruszą już wkrótce.

07.10.2025., 15:28h

Kubota Corporation zaprezentowała koncepcyjny model autonomicznego ciągnika z ogniwami paliwowymi podczas wydarzenia Hydrogen Energy Park!! na wystawie Expo 2025 Osaka Kansai. Producent określa go jako pierwszy w historii traktor zasilany sprężonym wodorem, zdolny do pracy bez operatora. Wymiary maszyny to 4,38 m długości, 2,2 m szerokości i 2,29 m wysokości, a moc układu napędowego odpowiada około 100 KM w klasycznym ciągniku z silnikiem wysokoprężnym.

Pod maską znajdują się dwa zbiorniki sprężonego wodoru, który zasila ogniwo paliwowe z membraną polimerową (PEMFC – Proton Exchange Membrane Fuel Cell). W takim układzie wodór reaguje z tlenem z powietrza, a przez cienką membranę polimerową przepływają protony, wytwarzając prąd elektryczny. Energia ta trafia do dwóch silników elektrycznych — jednego odpowiedzialnego za napęd kół, drugiego za wał odbioru mocy (WOM). Jedynym produktem ubocznym reakcji jest woda, dzięki czemu ciągnik nie emituje CO₂.

Autonomia i zrównoważone rolnictwo

Nowa koncepcja Kuboty powstała w odpowiedzi na dwa globalne wyzwania rolnictwa: konieczność dekarbonizacji oraz nasilające się braki kadrowe. W Japonii, podobnie jak w wielu krajach, rośnie znaczenie rozwiązań autonomicznych i zdalnie sterowanych maszyn. Kubota postrzega wodór jako jedno z najperspektywiczniejszych źródeł energii dla dużych maszyn rolniczych – o wysokiej gęstości energetycznej i krótkim czasie tankowania w porównaniu z napędami bateryjnymi.

W najbliższych miesiącach firma przeprowadzi testy polowe w Japonii, podczas których oceni funkcjonowanie systemów autonomicznej jazdy, metody uzupełniania wodoru w warunkach gospodarstwa oraz przydatność ciągnika w typowych pracach polowych. Celem jest potwierdzenie, że nowa technologia może dorównać tradycyjnym konstrukcjom dieslowskim pod względem niezawodności i wydajności.

opr. Łukasz Siara

09. październik 2025 13:01