StoryEditor

Jak nowa marka ciągników przyjmie się na polskim rynku? Co łączy Aupax, Arbos, Lovol i Weichai z firmą Korbanek?

W ofercie firmy Korbanek pojawiły się ciągniki Aupax, które zastąpią markę Arbos. Czy na tej zmianie zyskają rolnicy? Czy wiesz, co łączy marki Weichai, Lovol, Arbos i Aupax?

15.01.2025., 06:00h

Od Arbosa do Aupaxa – zmiana strategii Grupy Weichai Lovol

Marka Aupax to najnowszy projekt Grupy Weichai Lovol, globalnego producenta maszyn rolniczych. Aupax zastępuje dotychczasową markę Arbos, której dystrybucją w Polsce od 2017 roku zajmuje się firma Korbanek. W 2018 roku przetestowaliśmy najmocniejszy wówczas dostępny w Polsce model Arbos 5130 w wersji Global. Jego test przeczytasz TUTAJ. Nowa marka Aupax ma do tego prostgo ciągnika wprowadzać bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania, odpowiadające na potrzeby współczesnych gospodarstw.

Co zmieni się w chińskich ciągnikach oprócz nazwy?

Firma Korbanek, jako jedna z pierwszych na świecie, otrzymała do testów dwa modele Aupax o mocach 100 i 130 KM. Wyposażono je w nowe silniki Weichai o pojemności 4,6 l, które zastąpiły dotychczasowe jednostki Doosan (3,4 l). To kluczowa zmiana, która zwiększa możliwości tych ciągników i ich atrakcyjność na rynku. Co więcej, model P5000 zyskał większy rozstaw kół, co ma zapewnić lepszą stabilność oraz większą wszechstronność w pracy na różnorodnych terenach.

image
Firma Korbanek, jako jedna z pierwszych otrzymała do testów dwa modele Aupax o mocach 100 i 130 KM.
FOTO: firmowe

Historia przejęć i narodziny Aupaxa

Grupa Weichai Lovol, znana na całym świecie z produkcji maszyn rolniczych, przeszła w ostatnich latach wiele zmian. W 2011 roku prywatne przedsiębiorstwo Foton-Lovol nabyło włoską markę Arbos, historycznie znaną z produkcji ciągników rolniczych. Dziesięć lat później, w 2021 roku, chiński koncern Weichai, będący własnością państwa, przejął 100% udziałów zarówno w Arbosie, jak i w chińskiej marce Lovol. Przejęcie to doprowadziło do powstania nowej organizacji pod nazwą Weichai Lovol Intelligent Agricultural Technology.

W ramach tej transformacji produkcja maszyn została przeniesiona do Chin, co oznaczało zakończenie działalności produkcyjnej we Włoszech. Rząd Chin uznał Lovola za strategicznego producenta w sektorze maszyn rolniczych, co przyspieszyło centralizację działań.

„Jeśli spojrzymy na pełną ofertę ciągników Grupy Weichai Lovol, zauważymy, że gama modeli jest bardzo szeroka. Na niektórych rynkach można spotkać ciągniki przypominające dawny wygląd Arbosa, lecz z oznaczeniem Lovol, co nie powinno nikogo dziwić, a w Australii można znaleźć modele pod marką Alfa, co wynika z regionalnych założeń rozwoju.” – komentuje Albert Ciszek.

Jak już wspomniano, produkcja maszyn odbywa się w Chinach, w jednej głównej lokalizacji. W przeciwieństwie do innych globalnych producentów, którzy rozlokowali swoje fabryki w różnych strefach geograficznych, Weichai Lovol skupia całą produkcję w jednym miejscu. Inni gracze często projektują maszyny o odmiennym wyglądzie w zależności od regionu – np. inne modele powstają w fabrykach w Europie, a inne w Ameryce Południowej.

„Być może dlatego na pierwszy rzut oka oferta może wydawać się zbyt różnorodna, ale jest to ściśle powiązane z różnymi strategami dla poszczególnych regionów. Dla przykładu, ciągniki sprzedawane na rynki pozaeuropejskie, które spełniają niższe normy emisji spalin (np. poniżej Stage V), mają również odmienny design i parametry. Obecnie wiele z tych modeli jest niedostępnych w Polsce, jednak w niedalekiej przyszłości planujemy to zmienić i znacząco rozszerzyć ofertę maszyn o dużych mocach i nowoczesnym wyglądzie” – wyjaśnia Albert Ciszek.

Jak ciągniki Lovol nazywaja się w Australii?

W Australii maszyny Weichai Lovol występują pod marką Alfa, natomiast na innych rynkach można spotkać ciągniki oznaczone jako Lovol, nawiązujące do wcześniejszego wzornictwa Arbosa. W Polsce do tej pory popularność zyskała marka Arbos, która teraz ustępuje miejsca marce Aupax. Jak wyjaśnia Albert Ciszek, odpowiedzialny za rozwój sieci dealerskiej, różnorodność nazw i linii produktowych wynika z lokalnych strategii, co pozwala firmie skuteczniej docierać do nowych odbiorców.

Ekspansja Aupaxa poza Europę

Wejście Aupaxa na polski rynek to dopiero początek ambitnych planów ekspansji. Jednym z kluczowych rynków dla tej marki ma być Rosja, gdzie planowane jest uruchomienie drugiej sieci sprzedaży. Podobne działania przewidziano także dla krajów Azji, Ameryki Południowej i innych części Europy. Różnorodność oferty oraz dopasowanie do specyficznych wymagań rynków mają pomóc w zwiększeniu globalnej obecności Grupy Weichai Lovol.

Nowoczesne technologie i przyszłość Weichai Lovol w Europie

W 2025 roku Grupa Weichai Lovol wprowadzi na rynek europejski nowe linie ciągników – serie P1000, P2000 oraz F4000. Kompaktowe modele, zaprojektowane z myślą o użytkownikach sadowniczych i małych gospodarstwach, będą wyposażone w wysokiej jakości komponenty i nowoczesne wzornictwo. Jak zapowiada Albert Ciszek, te serie będą podstawą do rozwoju kolejnych maszyn, w tym większych modeli użytkowych.

image
Niedługo w ofercie pojawią się również małe ciągniki sadownicze Aupax P1000...
FOTO: firmowe
image
... a także nieco większa seria P2000.
FOTO: firmowe

Firma wciąż intensywnie rozwija swoją sieć sprzedaży w Europie, co może być postrzegane jako niezwykle dynamiczny proces.  „To szybkie tempo wynika z ambitnych działań i długoterminowych planów firmy, która chce stać się jednym z głównych graczy na rynku globalnym” – podkreśla Albert Ciszek.

Ciągniki Lovol o dużych mocach

Warto wspomnieć, że Chiński koncern w portfolio ma również ciągniki o mocy przekraczającej 300 KM, jak choćby zaprezentowany na rodzimym rynku model P3404 z przekładnią bezstopniową czy przegubowy P9000, o którym pisaliśmy w artykule: Chiński Quadtrac marki Lovol – czy to nowy gracz na rynku ciągników gąsienicowych?, a także w artykule: Lovol pracuje nad potężnym przegubowym ciągnikiem, co o nim wiemy?

image
Ciągnik Lovol P3404 rozwija moc aż 340 KM mocy. Prawdopodobnie na razie nie będzie dostępny w Polsce.
FOTO: firmowe

Co wprowadzenie marki Aupax daje polskim rolnikom?

Wejście marki Aupax na polski rynek to więcej niż tylko zmiana nazwy. Ma to być nowy etapu w rozwoju Grupy Weichai Lovol, która chce zwiększyć konkurencyjność swojej oferty i lepiej dostosować ją do lokalnych potrzeb.

image
Ciągniki Arbos w ofercie firmy Korbanek zastąpi marka Aupax. To nie tylko zmiana nazwy ciągników produkowanych przez Weichai Lovol, ale również unowocześniona technologia.
FOTO: firmowe

Wprowadzenie nowoczesnych silników, większego rozstawu kół w modelu P5000 oraz rozwój sieci sprzedaży to elementy, które mogą zainteresować polskich rolników. Czy Aupax spełni ich oczekiwania? Czas pokaże.

opr. aj

15. styczeń 2025 10:01