
Ciągnik MF 8S kończy pustynny rajd
W marokańskim rajdzie terenowym Massey Ferguson 8S Dyna E-Power zajął 75. miejsce na 144 uczestników, przekraczając metę jako czwarty pojazd w kategorii ciężarówek. To pierwszy w historii przypadek, kiedy ciągnik rolniczy ukończył długodystansowy rajd terenowy tej rangi.
Wydarzenie wpisuje się w serię nietypowych projektów z udziałem marki Massey Ferguson, która wcześniej brała udział m.in. w misjach na Antarktydzie (Antarctica 1 i 2), ustanowieniu rekordu świata w orce oraz inicjatywach humanitarnych, tj. Tractor‘Dak i Africa Track.
– Zespół odpowiedzialny za przygotowanie ciągnika wykonał fantastyczną pracę. Pokazaliśmy, że ciągnik 8S potrafi pokonać każdą przeszkodę i efektywnie pracować w każdych warunkach – mówi Jérôme Aubrion, dyrektor marketingu Massey Ferguson na Europę i Bliski Wschód. – Sukces ten odzwierciedla współpracę klienta, dealera i marki. To przykład, jak pomysł rolnika, zgłoszony u dealera, może stać się projektem wspieranym przez markę – dodaje.
Co należy zmienić w ciągniku, aby nadawał się do rajdu terenowego?
Za adaptację maszyny odpowiadał m.in. Gilles Kuffer, dyrektor firmy Kufferagri Sàrl. Jak przyznaje, przekształcenie ciągnika rolniczego w maszynę rajdową było ogromnym wyzwaniem inżynieryjnym.
– Ten projekt pokazuje umiejętności mechaników rolniczych i to, co potrafią osiągnąć. To była prawdziwa przygoda, łącząca ludzi, zasoby i wiedzę wokół wspólnego celu. W przygotowaniach brał udział cały zespół – podkreśla Kuffer.
Na potrzeby rajdu MF 8S otrzymał szereg modyfikacji, by spełniać regulamin zawodów. Zastosowano opony Michelin Evobib VF 600/70 R30 z przodu i VF 710/70 R42 z tyłu, z systemem centralnego pompowania PTG, obsługiwanym przez kompresor o wydajności 1800 l/min (3,5 minuty na napompowanie lub spuszczenie powietrza). To opcja dostępna w ramach programu personalizacji MF By You w zakładzie w Beauvais we Francji.
Zobacz także: Valtra na Antarktydzie! Jak ciągnik wspiera naukowców w ekstremalnych warunkach?
Co zmieniono w pustynnej wersji Massey Ferguson 8S?
Na potrzeby rajdu w MF 8S wprowadzono szereg zmian konstrukcyjnych, które miały zapewnić bezpieczeństwo i umożliwić pokonywanie trudnego terenu. Wokół kabiny zamontowano klatkę bezpieczeństwa, a na tylnym podnośniku zainstalowano zapasowe koło z obrotowym żurawiem o kącie pracy 180 stopni. Ciągnik wyposażono również w dodatkowy zbiornik paliwa, zmodyfikowane elementy sterowania oraz dwa fotele rajdowe z pasami bezpieczeństwa. Z tyłu zastosowano niezależny podnośnik hydrauliczny, a z przodu – hydrauliczny system podnoszenia. Zmieniono zawieszenie przedniej osi, zwiększono prędkość maksymalną do 75 km/h, a boczne szyby zastąpiono poliwęglanowymi panelami. Lusterka wsteczne zastąpiono systemem kamer, co ułatwiało obserwację otoczenia podczas jazdy w warunkach rajdowych.
Chłodzenie w trudnych warunkach
Podczas jazdy po pustyni kluczowa była konstrukcja Protect-U z charakterystyczną 24-centymetrową przerwą między silnikiem a kabiną. Ogranicza ona przenikanie ciepła z jednostki napędowej do wnętrza. Kabina ma 6,6 m² powierzchni szyb i 3,4 m³ objętości, co pozwoliło zamontować dwa fotele rajdowe oraz przesunięte sterowanie.
Ciągnik wyposażono w 14 nawiewów klimatyzacji rozmieszczonych w różnych częściach kabiny, co umożliwiało utrzymanie komfortu termicznego mimo wysokich temperatur. Powietrze do chłodnicy zasysane było zza silnika, co ograniczało zapylenie filtra powietrza.
Jaką skrzynię biegów miał rajdowy Massey Ferguson?
Jednostka napędowa w ciągniku Massey Ferguson 8S to silnik AGCO Power o pojemności 7,4 litra, który dzięki modyfikacji oprogramowania rozwijał moc 400 KM. Mimo rajdowego charakteru zachowano standardową przekładnię Dyna E-Power – dwusprzęgłową skrzynię łączącą płynność zmiany przełożeń CVT z wydajnością mechaniczną.
– Skrzynia biegów spisała się znakomicie, reagując natychmiast. Po ponad 2000 km testów i 13 godzinach nieprzerwanej jazdy z ciągłymi zmianami biegów udowodniła swoją rajdową klasę – informuje zespół projektowy.
Massey Ferguson 8S – ciągnik gotowy na wszystko?
Od premiery nowej serii 8S w 2020 roku, modele te zdobyły uznanie jako wszechstronne ciągnik do prac polowych i transportowych. Udział w pustynnym rajdzie to kolejne nietypowe wykorzystanie tej maszyny. Choć zbudowany z myślą o pracy w gospodarstwie, pokazuje, że dzięki odpowiednim modyfikacjom może sprawdzić się nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach.
opr. aj
Szukasz więcej informacji o nowoczesnych ciągnikach i ich zastosowaniach? Zajrzyj do naszych innych artykułów na temat technologii w rolnictwie.