
Massey Ferguson zapowiada, że do 2026 roku przedstawi demonstracyjny model ciągnika napędzanego wodorem. W przeciwieństwie do maszyn elektrycznych, ciągniki wodorowe mogą oferować znacznie większy zasięg i krótszy czas uzupełniania paliwa, co w rolnictwie jest kluczowe.
Jakie są największe wyzwania magazynowania wodoru?
Problemem przy korzystaniu z wodoru jako paliwa do maszyn, jest jego magazynowanie. Aby zmieścić wystarczającą ilość tego paliwa do pracy ciągnika, wodór należy przechowywać w zbiornikach pod wysokim ciśnieniem. Właśnie nad tym pracuje zespół inżynierów AGCO w Beauvais, który kieruje francuskim konsorcjum rozwijającym system magazynowania wodoru na pokładzie maszyn rolniczych. Projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 4,4 mln euro od francuskiego rządu.
Nowa technologia w znanej konstrukcji
Demonstracyjny Massey Ferguson będzie oparty na standardowej platformie ciągnika średniej mocy. Jego sercem będzie silnik AGCO Power, dostosowany do spalania wodoru. Jak zapewnia Frédéric Cavoleau, wiceprezes ds. inżynierii w zakładzie Beauvais, zastosowanie znanych rozwiązań obniży koszty rozwoju i ułatwi wdrożenie maszyny na rynek.
„Ten koncept silnika pozwoli na znaczną redukcję kosztów rozwoju całego ciągnika, ponieważ opiera się na dobrze znanej konstrukcji i architekturze” – podkreśla Frédéric Cavoleau.
Systemy chłodzenia, przeniesienia napędu i hydrauliki będą podobne do tych stosowanych w tradycyjnych silnikach spalinowych, a zbiorniki wodorowe znajdą swoje miejsce pod kabiną.
AGCO już prowadzi badania nad silnikami wodorowymi w fabryce w fińskim Nokia.
opr. aj
źródło: S. Vale, profi.co.uk