W nowych ciągnikach Zetor łączy tradycję z nowoczesnością
Nowa seria traktorów Zetor nie tylko wraca do korzeni z numeracją modeli, ale również wprowadza nowoczesne rozwiązania techniczne. Wejście serii 6. zapowiada również zmianę nazewnictwa pozostałych modeli ciągników z portfolio czeskiego producenta.
Gdzie umiejscowią się nowe ciągniki w portfolio Zetora?
Ciągniki serii 6. wyposażone będą w silniki Deutz o pojemności 4,1 l rozwijające moc w zależności od modelu od 96kW/131 KM do 131kW/171 KM. Nowoczesne jednostki napędowe spełnią surowe normy emisji spalin Stage V.
Firma nie ujawniła jeszcze wszystkich szczegółów, ale możliwe, że nowa seria 6. zastąpi modele Forterra HD (130, 140 i 150) oraz sześciocylindrowe ciągniki Crystal 170 HD. Czy w takim razie Zetor planuje wprowadzenie mocniejszych ciągników o mocy przekraczającej 170, a może nawet 200 KM? Na razie to pytanie pozostaje w sferze naszych spekulacji.
Producent twierdzi natomiast, że nowa numeracja: 6130, 6140, 6150 i 6170 lepiej informuje rolników o przybliżonej mocy i gabarytach maszyn.
Nowe oznaczenie modelowe docelowo będzie dotyczyć wszystkich ciągników marki Zetor. Na razie jednak firma podkreśla, że w serii 6 nie chodzi tylko o liczby. Wprowadzono wiele innych aktualizacji, w tym nową skrzynię biegów i wspomniany wyżej silnik, a także większą ładowność i nowe sterowanie. Ponadto dostępny jest system ISOBUS, a nowe modele są przygotowane do rozwiązań inteligentnego rolnictwa.
Co jeszcze wiemy o nowej serii ciągników Zetor 6?
Możemy ujawnić, że udoskonalona skrzynia marki ZF z sześcioma przełożeniami przełączanymi pod obciążeniem do przodu i trzema do tyłu, w serii 6 zapewni liczbę przełożeń 30/15 przy prędkości maksymalnej 40 km/h. Opcjonalne przełożenia pełzające zwiększą liczbę biegów do 54/27. Maksymalny udźwig tylnego podnośnika wynosi 7,2 t, a przedniego 3,5 t. Z kolei prędkość obrotowa tylnego WOM wyniesie 540e/1000e, a przedniego 1000 obr./min. Dopuszczalna masa całkowita nowej serii wyniesie 11,5 t.
Zetor ma nadzieję rozpocząć produkcję pierwszych ciągników serii 6. w 2025 roku.
S. Vale, A. Jakubek