Produkty zaprojektowane specjalnie dla mobilności elektrycznej można teraz rozpoznać po logo E-Ready. To nazewnictwo, co nie jest zaskakujące, wysyła bardzo jasny komunikat do rynku: "Jesteśmy na to gotowi". Logo, które oficjalnie rozpoczyna rodzinę opon BKT dostosowanych specjalnie do pojazdów elektrycznych, zostało odsłonięte zaledwie kilka tygodni temu. E-Ready zadebiutowało na targach SIMA, gdzie po raz pierwszy zobaczyliśmy je na oponie Agrimax Factor (nowa seria 70 BKT przeznaczona dla ciągników), choć w przyszłości zostanie rozszerzone na wszystkie produkty tej kategorii.
Celem zrównoważony rozwój
Specyfikacja E-Ready stanowi przełom, początek drogi w kierunku dostarczania rozwiązań odpowiednich dla mobilności elektrycznej. Ma również na celu podkreślenie zaangażowania BKT w zrównoważony rozwój, to cel, na który każdy odpowiedzialny biznes musi skierować badania i inwestycje. Przez stylizację nowego logo, BKT stara się pokazać swoją zdolność do przewidywania potrzeb rynku przez solidność swojej zaawansowanej technologii.
Dodatkowa masa i zmiana obciążenia
Czy jednak ten przełom był konieczny? Czym różni się opona przeznaczona do pojazdu elektrycznego od konwencjonalnej? Różnic jest wiele. W rzeczywistości próby i testy terenowe wykazały, że aby wyposażyć pojazd elektryczny, projektanci będą musieli wziąć pod uwagę różne czynniki charakteryzujące mobilność elektryczną: masa pojazdu, konstrukcja silnika, zasięg i hałas. Pojazdy elektryczne ważą więcej, ponieważ ich baterie mogą stanowić nawet 30% dodatkowej masy, co istotnie wpływa na pracę opony. Pojazdy elektryczne są nie tylko cięższe, ale również poruszają się inaczej niż napędzane gazem ziemnym lub benzyną, bo pojazd natychmiast osiąga maksymalną moc po naciśnięciu pedału gazu. Oznacza to, że zmiany obciążenia mogą być szybsze i bardziej intensywne niż w pojazdach konwencjonalnych, co w konsekwencji wpływa na zużycie opon.
Decydującą rolę odgrywa również autonomia energetyczna. Jeśli pojazd elektryczny jest zaprojektowany z myślą o oszczędności energii, opony powinny być również zaprojektowane tak, aby nie wpływały na zużycie pojazdu, jak w przypadku opon odpornych na toczenie. Wreszcie, producenci inwestują duże środki w badania nad spójnością pojazdu i opony, nawet w zakresie hałasu. Dlatego projektowanie i opracowywanie opon odpowiednich dla mobilności elektrycznej obiera specyficzną ścieżkę, która różni się od pojazdów spalinowych.
Odporność opon na naprężenia
Zbadajmy bardziej szczegółowo cechy opon przeznaczonych do pojazdów elektrycznych. Jak już wspomniano, opony do pojazdów elektrycznych ponoszą większy ciężar pojazdu, w który są wyposażone, ponieważ akumulatory mogą zwiększyć masę pojazdu nawet o 20-30% w stosunku do pojazdu konwencjonalnego. Wymaga to większej odporności na naprężenia, a tym samym bardziej wytrzymałej konstrukcji, począwszy od wzmocnionych pasów i karkasu, po inną i specyficzną konstrukcję ściany bocznej i stopki.
Wyższy moment napędowy
Kilka dodatkowych różnic, które odróżniają oponę do pojazdu elektrycznego od konwencjonalnej, to między innymi zdolność do "wytrzymania" wyższego momentu napędowego, zwłaszcza na starcie. W rzeczywistości silnik elektryczny daje większy ciąg do mechanicznej skrzyni biegów, a tym samym do kół, niż w przypadku konwencjonalnego pojazdu, co skutkuje większym przyspieszeniem. Oznacza to, że absolutnie konieczny jest przegląd konstrukcji stopki opony, aby zapewnić lepszą przyczepność do obręczy, zwłaszcza podczas przyspieszania. Bieżnik również musi być zoptymalizowany, zarówno pod względem konstrukcji, jak i mieszanki.
Jak wyjaśnia BKT - pojazdy z napędem elektrycznym zużywają się znacznie bardziej niż pojazdy z silnikami spalinowymi, dlatego też konieczna jest inna konstrukcja, aby zapewnić optymalny cykl życia opony.
Mieszanka bieżnika i ściana boczna
Jeśli opony zamontowane w pojeździe elektrycznym są nieodpowiednie, mogą powodować znaczne straty energii, ponieważ opór toczenia może stanowić nawet 20 procent zużycia energii przez pojazd. W celu dostosowania oporu toczenia opon do pojazdów elektrycznych, bez pogorszenia innych parametrów, konieczne jest dostosowanie mieszanki bieżnika, wzoru bieżnika, a także konkretnej struktury ściany bocznej. Najbardziej odpowiednią oponą dla pojazdów elektrycznych będzie zatem ta, która jest metaforycznie mniej energochłonna. Innymi słowy, taka, której zaawansowana struktura nie wpłynie na zasięg pojazdu elektrycznego.
Hałas jest również czymś, co producenci opon biorą pod uwagę szczególnie w przypadku pojazdów elektrycznych, których opony powinny mieć różne wzory bieżnika i składy mieszanek, zarówno naturalnych, jak i syntetycznych. Rozmiar również znacząco wpływa na cichość opony.
Testy opon i prototypowanie
Dzięki zespołowi wyspecjalizowanych naukowców, BKT opracował najlepsze rozwiązania dla rynku pojazdów elektrycznych przez testy i prototypowanie. I tak właśnie rynek poznał pierwszą oponę BKT typu E-Ready: Agrimax Factor, nowy produkt przeznaczony zarówno do transportu jak i prac uprawowych, pełen charakterystycznych i innowacyjnych cech. Oprócz technologii liczy sie też estetyczne wzornictwo. Wysokie osiągi takiego ogumienia obejmują technicznie ulepszony wzór bieżnika, który zapewnia lepsze właściwości jezdne i łagodniejsze oddziaływanie na drogę. Obecnie BKT zaczyna również intensywnie inwestować w segment opon do e-mobilności.
opr. Jan Józefowicz, fot. BKT