StoryEditor

Autonomiczny Fendt 716 w fazie testów

Holenderska firma GPX Solutions dostarczyła kolejny w tym roku ciągnik dla uczestników programu NPPL (National Fieldlab for Precision Farming) prowadzonego na Uniwersytecie w Wageningen. Po testach Sterya 4130 przyszedł czas na 170-konnego Fendta 716.
26.06.2024., 20:00h

We współpracy z projektem National Fieldlab for Precision Farming (NPPL) oraz Wageningen University & Research, holenderskie firmy De Bruijn Mechanisatie i GPX Solutions dostarczyły w zeszłym roku ciągnik Steyr Expert 4130 CVT z autonomicznym systemem iQuus Control. Ciągnik Steyr wyposażony w system iQuus Control testowany był w ramach programu NPPL w Holandii pod nadzorem Koena van Boheemena. Praktyczne próby polowe ujawniły, że autonomiczny system nadal wymagał stałego nadzoru, a programowanie nie było przyjazne dla użytkownika. 

Autonomiczny Fendt 716

Od maja br. uczestnicy NPPL testują ciągnik Fendt 716 z systemem iQuus Autonomy. System ten, z dodatkowymi elementami bezpieczeństwa, jest bardziej autonomiczny i wszechstronny niż jego poprzednik. Dzięki tym ulepszeniom GPX Solutions ma nadzieję, że rolnicy będą mogli spokojnie wypić filiżankę kawy, podczas gdy ciągnik będzie autonomicznie wykonywał swoje zadania. Ponadto GPX opracował system umożliwiający rolnikom samodzielne programowanie tras dla ciągnika, dzięki czemu jest on bardziej elastyczny w swoich zastosowaniach.

Moduł autonomiczny iQuss

System posiada sekcję użytkownika, którą można przygotować i skonfigurować. Do dyspozycji użytkownika jest z tablet (GUI) połączony z terminalem ISOBUS, zainstalowany w kabinie pojazdu. Za jego pośrednictwem można przygotowywać, dostosowywać, edytować, udostępniać i planować trasy do wykonania. Producent informuje, że prace można zorganizować za pomocą interfejsu GUI.

image
FOTO: firmowe

W celu przejęcia kontorli nad kilkoma maszynami opracowano moduł VDM (Vehicle Depending Module) zapewnia on płynną integrację między GUI, pojazdem a narzędziem. System iQuus jest niezależny od marki ciągnika, a jego adaptacja nie wymaga trwałej ingerencji w instalację ciągnika. Producent systemu deklaruje, że osoby z niewielką wiedzą specjalistyczną mogą korzystać z iQuus Control. Moduł bezpieczeństwa ma  zapewnić wewnętrzną i zewnętrzną kontrolę nad maszyną w opraciu o sygnały z czujników zamontowanych belce sprzężonej do przedniego TUZ ciągnika. Obejmuje on funkcje wykrywania przeszkód, ochrony przed kolizją oraz hamowania awaryjnego, wg danych GPX Solutions ma spełniać przy tym wymagania certyfikatu CE.

image
FOTO: firmowe

opr. Łukasz Siara

 

 

15. październik 2024 20:33