Olbyrzmia moc i moment obrotowy sięgający aż 4234 Nm w nowych "przegubowcach" John Deere rodzi się z silnika o pojemnośći skokowej 18 litrów, Jednostka napędowa JD18X do spełnienia norm emisji spalin Stage V nie potrzebuje stosowania płynów DEF/Adblue.
3 pompy hydrauliczne?
Moc i moment to nie wszystko czego oczekują od ciągnika najbardziej wymagające maszyny rolnicze, potrzebna jest też wydajna hydraulika, nowe ciągniki 9RX opcjonalnie mogą być wyposażone w potrójny układ hydrauliczny, który pozwala na osiągnięcie natężenia przepływu do 636 litrów na minutę... jak znalazł do wysokowydajnych siewników pnetumatycznych których szerokości roboce nierzadko przekraczają 20 metrów. W nowych RX-ach dostępny jest również znany z ciągników John Deere system zarządzania mocą IPM, który w razie potrzeby zapewnia dodaktkowe 40 KM.
Jak przełożyć ogromną moc na trakcję?
W pełni mechaniczna przekładnia e21 PowerShift z funkcją Efficiency Manager powinna wg. producenta bez trudu wykorzystać moc silnika i moment obrotowy modelu 9RX. W płynności jazdy i obsłudze przekładni ma pomoć automatyka znana z przekładni e23. Jak czytamy w komunikacie prasowym John Deere - 21 biegów jest rozmieszczonych w niewielkich odstępach, dzięki czemu operatorzy mogą łatwo ustawić odpowiednią prędkość do różnych zadań. Nowe wózki gąsienicowe z kołami napędowymi o większej średnicy 1200 mm charakteryzują się kątem opasania 110° co umożliwia zazębienie się z 7,5 klockami pasa jednocześnie.
Masy nigdy za mało?
W optymalnym przeniesieniu mocy sama przekładnia i gąsienicowy układ jezdny nie pomogą, potrzeba masy! Nowe ciągniki 9RX można dociążyć do 38100 kilogramów, A bazowa masa własna wynosi 33500 kg, co po prostym rachunku oznacza, że możemy zwiększyć masę o 4,6 tony. Warto wspomnieć, że dane te dotyczą modeli 770 i 830, model 710 można maksymalnie obciążyć do wartości 34,5 tony, masa podstawowa jest identyczna dla wszystkich modeli. Skoro już liczymy kilogramy i mowa o masie ciągnika wspomnę jeszcze o zbiorniku paliwa, bowiem ten mieści 1972 litrów oleju napędowego, a dzięki systemowi szybkiego tankowania można go zapełnić w mniej niż 4 minuty - czytamy w informacji prasowej John Deere.
Zapraszamy do kabiny
Miejsce pracy operatora nowych ciągników John Deere to nowa kabina CommandView 4 Plus, Producent wyróżnia tu znacznie większą powierzchnię podołogi, redukcję wibracji i hałasu powinno zapewnić zawieszenie kabiny na 3 węzłach swobody oraz połączenie z izolowaną ramą pomocniczą. W prowadzeniu ciągnika przydatnym ma być układ kierowniczy ActiveCommand Steering, dostosowuje on siłę kierowania w zależności od prędkości jazdy. 3,5 obrotu kierownicy od blokady do blokady podczas jazdy w polu i 5 obrotów na drodze.
Terminal i rolnictwo precyzjne
Ciągnik 9RX zapewnia funkcje inteligentnego rolnictwa, w tym wyświetlacz o rozdzielczości i przekątnej 12,8 cala G5 Plus CommandCenter oraz pełną integrację rozwiązań rolnictwa precyzyjnego John Deere np. zmienne dawkowanie, 1-Click-Go-AutoSetup, sterowanie sekcjami i kompatybilność AEF ISOBUS. Ogólną wydajność zwiększają także standardowe funkcje, takie jak łączność JDLink, dokumentacja i DataSync. Z kolei bezpłatna aplikacja John Deere Operations Center służy jako centralna platforma łącząca maszyny, operatorów i pola, ułatwiając import danych i współpracę ze stronami trzecimi.
Podstawowa obsługa codzienna
Punkty konserwacji są dostępne z ziemi lub przez pomost serwisowy wokół kabiny. Dodatkowo do wydłużenia czasu sprawności operacyjnej przyczyniają się większe odstępy między wymianami oleju hydraulicznego wynoszące 4000 godzin i opcjonalny wentylator o zmiennym kierunku przepływu.
opr. Łukasz Siara na podstawie informacji prasowej John Deere