
Z turbosprężarek przysyłanych do firmy Turbodoktoren tylko 3% jest tak mocno uszkodzonych, że nie da się ich naprawić lub naprawa jest za droga. Zdecydowana większość z 900 trafiających co miesiąc do warsztatu turbosprężarek można naprawić za cenę zdecydowanie niższą niż zakup nowej. Pochodzą one z samochodów osobowych, pojazdów użytkowych, ale także z maszyn rolniczych i budowlanych.
Jaka jest funkcja turbosprężarki w silniku spalinowym?
Ogólna zasada działania turbosprężarek jest prosta. Wyjaśniamy to dokładnie w artykule: Jak właściwie działa turbosprężarka? Przepływające w układzie wydechowym spaliny rozpędzają ją do prędkości rzędu 200 tys. obr./min. Obracający się wirnik turbiny jest osadzony na jednym wale z wirnikiem sprężarki, która zasysa powietrze i tłoczy je przez obudowę w formie muszli ślimaka, której średnica zwęża się w kierunku wylotu, prowadzącego do układu dolotowego. Dzięki takiemu sprężaniu do silnika trafia zdecydowanie więcej powietrza, a tym samym także tlenu, co zwiększa wydajność spalania paliwa podawanego do cylindra.
Jakie są rodzaje turbosprężarek?
Najprostszym wariantem jest turbosprężarka bez żadnych regulacji (nazywana standardową lub zwykłą), której prędkość obrotowa zależy od przepływu spalin, a tym samym od prędkości obrotowej silnika. Innym typem są turbosprężarki sterowane z zaworem upustowym Wastegate. W takim przypadku mają one klapę zamontowaną bezpośrednio na obudowie turbiny turbosprężarki (klapa wewnętrzna) lub na kolektorze wydechowym (klapa zewnętrzna), która kontroluje przepływ spalin do turbiny, upuszczając ich nadmiar przez zawór Wastegate, gdy ciśnienie spalin jest zbyt wysokie. Ten typ turbosprężarki jest często stosowany w silnikach benzynowych.
Turbina z łopatkami o zmiennej geometrii
Z kolei tzw. turbosprężarki VTG (skrót od ang. Variable Turbinen Geometrie, czyli zmienna geometria łopatek turbiny) są stosowane zwykle w silnikach wysokoprężnych. Mówiąc prościej, przepływ spalin jest kierowany wokół wirnika turbiny za pomocą małych, regulowanych łopatek. Ogólnie rzecz biorąc sterowane turbosprężarki mają tę zaletę, że mogą obracać się szybciej (niż standardowe) przy niskich prędkościach obrotowych silnika, dzięki regulacji przepływu spalin, minimalizując w ten sposób tzw. turbodziurę. Mogą one sprężać więcej powietrza niż standardowe turbosprężarki przy niższych prędkościach obrotowych silnika.
Co w turbosprężarce psuje się najczęściej i dlaczego?
Przy regularnej wymianie oleju i odpowiedniej eksploatacji turbosprężarki są generalnie wytrzymałe. Wałki większości z nich osadzone są w smarowanych olejem łożyskach ślizgowych. Olej dociera do nich promieniowo przez tulejki łożyskowe i osiowo przez podkładkę łożyskową. Jeśli turbosprężarka jest odpowiednio smarowana, w najlepszym przypadku wałek powinien stykać się z łożyskami jedynie przez film olejowy.
Chociaż większość turbosprężarek zachowuje dobre właściwości pracy w trybie awaryjnym, to np. zbyt szybkie wyłączenie silnika po dużym obciążeniu (jazda z dużymi obrotami silnika) powoduje