StoryEditorKonserwacja wałów przegubowych, część 1.

Jak naprawić krzyżak w wale przegubowo-teleskopowym?

Niezabezpieczony osłonami lub pęknięty wał przegubowo-teleskopowy bywa przyczyną wielu poważnych wypadków w rolnictwie. Dlatego należy regularnie kontrolować jego stan techniczny i pod żadnym pozorem nie wolno demontować jego osłon na czas pracy!
06.04.2024., 06:00h
Artur JakubekArtur Jakubek

Zastrzeżenia zgłaszane podczas kontroli prowadzonych przez towarzystwa ubezpieczeniowe często dotyczą właśnie osłon wałów przegubowo-teleskopowych. Dla bezpieczeństwa pracy istotne znaczenie ma jednak nie tylko osłona, ale także stan techniczny wału.

WARTO WIEDZIEĆ

Regularne smarowanie ogranicza zużycie przegubów krzyżakowych.

Jeżeli na przegubie szerokokątnym jest luz, jedynym rozwiązaniem jest jego wymiana w całości.

W drugiej części omówimy konserwację sprzęgła krzywkowego, wolnobiegu i końcówek.

Poza tym, jeśli uszkodzony jest wał przegubowo-teleskopowy, niezdatna do użytku jest od razu cała maszyna – warto mieć to na uwadze! Zwłaszcza w urządzeniach wymagających dużej mocy napędowej zazwyczaj nie da się szybko zdobyć wału na wymianę, bo pod względem wyposażenia technicznego i wymiarów są one dopasowywane do maszyny.

Dlatego należy regularnie co roku przeprowadzać konserwację wału, a uszkodzone elementy od razu wymieniać na nowe. W tym artykule pokazujemy podstawowe czynności konserwacyjne.

Jak dobrać odpowiednią wielkość wału przekaźnika mocy?

Wały przegubowo-teleskopowe to mocno obciążone elementy, przenoszące moment obrotowy z wałka odbioru mocy ciągnika na sprzężoną z nim maszynę. Rozmiar wału musi być dopasowany do zapotrzebowania na moc, dlatego dla każdej maszyny podana jest wymagana seria wałów, z określoną wielkością przegubów krzyżakowych i kształtem profili rurowych oraz pozostałych elementów wału przegubowo-teleskopowego. Bardzo ważne jest, aby w razie konieczności wymiany całego wału, stosować się do tych wytycznych.

Osłony Gardloc w portfolio firmy Sparex

Łatwy dostęp do punktów smarowania, to podstawa codziennej konserwacji. Dotyczy to również opisywanych w artykule wałków przegubowo-teleskopowych, których integralną częścią są zapewniające bezpieczeństwo osłony. Utrudniają one jednak smarowanie przegubów i krzyżaków, które przenoszą ogromne momenty obrotowe.

Z pomocą przychodzi firma Sparex specjalizująca się dystrybucją części zamiennych do maszyn rolniczych. W portfolio ma osłony Gardloc, które opracowano z myślą o bezpieczeństwie i łatwej obsłudze. Dzięki opatentowanemu mocowaniu A-lock, osłonę wystarczy zatrzasnąć i gotowe. Również demontaż osłony jest szybki i łatwy.

Osłony pasują do równych typów rur profilowych, zarówno marki Walterscheid (typ niemiecki), jak i Bondioli & Pavesi (typ włoski). Spełniają przy tym normy jakości EN oraz ISO. Producent zapewnia, że mogą bezpiecznie pracować w ekstremalnych temperaturach w zakresie od -35 do 85 stopni Celcjusza.

image
Osłony Gardloc z blyskawicznym zamknięciem A-loc.
FOTO:

Różne rozmiary krzyżaków

Na rozmiar, a tym samym serię wału przegubowo-teleskopowego składa się m.in. rozmiar krzyżaka. Jest on podawany jako wysokość krzyżaka nad tulejami łożyskowymi, pomnożona przez średnicę tulei łożyskowej. Przykładowo Walterscheid oferuje standardowe wały przegubowe w rozmiarach 

Ten artykuł jest dostępny wyłączenie dla Prenumeratorów Profi
Zyskaj dostęp do tego i innych wyjątkowych artykułów
09. październik 2024 20:07