Zastrzeżenia zgłaszane podczas kontroli prowadzonych przez towarzystwa ubezpieczeniowe często dotyczą właśnie osłon wałów przegubowo-teleskopowych. Dla bezpieczeństwa pracy istotne znaczenie ma jednak nie tylko osłona, ale także stan techniczny wału.
Poza tym, jeśli uszkodzony jest wał przegubowo-teleskopowy, niezdatna do użytku jest od razu cała maszyna – warto mieć to na uwadze! Zwłaszcza w urządzeniach wymagających dużej mocy napędowej zazwyczaj nie da się szybko zdobyć wału na wymianę, bo pod względem wyposażenia technicznego i wymiarów są one dopasowywane do maszyny.
Dlatego należy regularnie co roku przeprowadzać konserwację wału, a uszkodzone elementy od razu wymieniać na nowe. W tym artykule pokazujemy podstawowe czynności konserwacyjne.
Jak dobrać odpowiednią wielkość wału przekaźnika mocy?
Wały przegubowo-teleskopowe to mocno obciążone elementy, przenoszące moment obrotowy z wałka odbioru mocy ciągnika na sprzężoną z nim maszynę. Rozmiar wału musi być dopasowany do zapotrzebowania na moc, dlatego dla każdej maszyny podana jest wymagana seria wałów, z określoną wielkością przegubów krzyżakowych i kształtem profili rurowych oraz pozostałych elementów wału przegubowo-teleskopowego. Bardzo ważne jest, aby w razie konieczności wymiany całego wału, stosować się do tych wytycznych.
Różne rozmiary krzyżaków
Na rozmiar, a tym samym serię wału przegubowo-teleskopowego składa się m.in. rozmiar krzyżaka. Jest on podawany jako wysokość krzyżaka nad tulejami łożyskowymi, pomnożona przez średnicę tulei łożyskowej. Przykładowo Walterscheid oferuje standardowe wały przegubowe w rozmiarach