Ciągniki Fendt Farmer 300 ujrzały światło dzienne w 1980 roku. Początkowo seria składała się z tzw. modeli LS i SL. W 1984 roku rozszerzono gamę i dodano pierwszego Farmera 311 LSA z sześciocylindrowym silnikiem MWM o mocy 100 KM. Po nim w 1987 roku powstał Farmer 312 LSA, który w 1993 roku zmienił nazwę na Farmer 312. Wiktor Dinkler i Dominik Van Hal opowiadają o swoich wieloletnich doświadczeniach z „312”.
{embed-gallery-1_class}{embed-gallery-1}112694{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86628{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86629{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86630{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86631{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86632{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86633{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86634{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86635{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86637{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86638{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86639{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86640{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86641{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}86642{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}112695{/embed-gallery-1}{/embed-gallery-1_class}
Jakie silniki montowano w ciągnikach Fendt Farmer 312?
Do 1990 roku model 312 był napędzany wolnossącym silnikiem MWM D 226.B-6 o pojemności 6,2 l, który pod koniec 1990 roku zastąpiono jednostką TD 226.B.6 z turbodoładowaniem, początkowo o mocy 116 KM, a później 125 KM. Duży Farmer o masie własnej nieco ponad 5 t był i jest poszukiwanym uniwersalnym ciągnikiem dla małych i średnich gospodarstw.
Co wymaga wymiany w ciągniku po wielu przepracowanych motogodzinach?
Ponad 10 tys. motogodzin nie wydaje się być wielką przeszkodą dla tych silników. Wszak „312” Wiktora z 1990 roku ma teraz na liczniku 13 900 motogodzin.
– Kupiłem ciągnik, gdy miał około 12 800 motogodzin. Poprzedni właściciel wyremontował silnik przy 10 500 motogodzinach – informuje Wiktor, dumny właściciel Farmera 312.
– Jest jednak jedna rzecz, która wciąż wymaga naprawy. Otóż, nieszczelna jest pompa wtryskowa, więc planuję ją w najbliższym czasie wyremontować – podkreśla Wiktor.
Wymieniony został już termostat, czujnik temperatury i pompa wody. Zwłaszcza w starszych modelach należy szukać śladów przegrzania, tj. odchodzącego płatami lakieru na bloku silnika. Przyczyną może być przetarcie węża chłodnicy po wielu godzinach pracy przez zbyt blisko umiejscowiony klakson.
Dobre doświadczenia z tymi ciągnikami ma również Dominik van Hal, który jest właścicielem Farmera 312 z 1993 roku wyposażonego w silnik z turbodoładowaniem.
– Mimo 13 300 motogodzin nie musieliśmy jeszcze naprawiać silnika – podkreśla mechanik maszyn rolniczych z wykształcenia, który użytkuje ciągnik od około 12 lat. Problemem był pęknięty wspornik sprężarki powietrza, który służy również jako napinacz pasków klinowych.
Modyfikacje skrzyni biegów w ciągnikach Fendt Farmer
Równie trwałą (co silnik) konstrukcją jest synchronizowana manualna skrzynia biegów. Przy zakupie należy pamiętać, że poszczególne generacje różnią się w zakresie działania i komfortu.
Do 1991 roku model 312 miał w sumie 21 biegów do przodu i 6 do tyłu. W ciągnikach z rewersem do dyspozycji było również 21 biegów wstecznych, co swego czasu było wyraźnym krokiem naprzód. Oprócz dwóch grup przełożeń, biegi od pierwszego do trzeciego można redukować trzema półbiegami (L, M, S). Trzy dodatkowe nadbiegi służą do jazdy po drogach do 40 km/h.
W maszynach, które dużo pracowały w uprawie, występują czasami problemy z pierścieniami synchronizatorów biegów od pierwszego do trzeciego. Warto sprawdzić, czy nie wyskakują one przy zmianie obciążenia. O ile w starszych modelach, jak „312” Wiktora, półbiegi są przełączane dźwignią z prawej strony kierownicy, o tyle w modelach z nowymi kabinami ta funkcja jest na dźwigni zmiany biegów. Nie chodzi tutaj o biegi zmieniane pod obciążeniem (powershift), jak w serii 500, ponieważ w serii 300 trzeba przy zmianie biegów wcisnąć sprzęgło. Komfortowy jest także elektrohydrauliczny rewers.
– Przekładnia nawrotna sprawia, że obsługa ciągnika jest znacznie wygodniejsza, np. podczas pracy z ładowaczem czołowym – dodaje Dominik. Jednak, żeby zmienić kierunek jazdy, również trzeba wcisnąć sprzęgło.
Przy zakupie warto sprawdzić, czy rewers działa płynnie. Problemy mogą być spowodowane uszkodzonymi przełącznikami na kierownicy lub zaciętymi czujnikami przesuwu w dolnej części skrzyni biegów. Jeśli prędkość jest zbyt duża do zmiany kierunku jazdy, blokowany jest pedał sprzęgła. Po zmniejszeniu prędkości i ponownym wciśnięciu pedału sprzęgła blokada powinna ustąpić.
Jak sprawdzić turbosprzęgło w ciągniku Fendt Farmer 312?
Typowe dla ciągników Fendt jest turbosprzęgło, którego naprawa może kosztować ponad 4000 euro. Dlatego podczas oględzin warto sprawdzić ten element. Zwłaszcza jeśli ciągnik transportował wiele ciężkich ładunków przy niskich obrotach silnika, trwale obciążona była hydrostatyczna część sprzęgła. Można wykonać krótki test,