StoryEditorRzadki Youngtimer

Dlaczego amerykański Deutz-Fahr Agrostar 8.31 nie podbił Europejskiego rynku?

Największe ciągniki Deutz-Fahr, jakie kiedykolwiek powstały w serii Agrostar, to owoc przygody niemieckiego producenta w USA. Choć na początku lat 90-tych było duże zapotrzebowanie na ciągniki o mocy ponad 200 KM, Agrostar 8.31 nie zrobił kariery w Europie. Z tego względu to bardzo rzadkie modele, ale dwa z nich spotkaliśmy w jednym z gospodarstw. Oto historia amerykańskiego dinozaura wśród ciągników...
12.03.2023., 13:00h
Artur JakubekArtur Jakubek

Agrostar 8.31 widziany z daleka wygląda jak Deutz-Fahr AgroXtra: długi nos nachylony pod kątem do przodu. Wygląd zewnętrzny jest typowy dla ówczesnych modeli AgroXtra, które zjechały z linii produkcyjnej w fabryce KHD w Kolonii. Topowe modele serii Agrostar (6.71 i 6.81) pochodziły wówczas z Włoch, lecz moc najmocniejszych kończyła się na 139 kW/190 KM. Był to czas krótko po upadku Muru Berlińskiego. Duże gospodarstwa rolne rozpaczliwie potrzebowały mocnych ciągników, a amerykańska konkurencja w czerwonych i zielono-żółtych barwach oferowała znacznie więcej.

image

Mocny układ zawieszenia w modelu 8.31 podnosi ok. 10 t.

FOTO: Lucas Colsman

Wspołpraca Deutz-Fahr z AGCO

Deutz-Fahr gorączkowo pracował nad rozwiązaniem tego problemu i zwrócił się do AGCO, które miało licencję Deutz Allis. AGCO oparło na niej serię dużych ciągników 9600 o mocy do 170 kW/230 KM, które były produkowane w Indipendence w stanie Missouri.
Później Deutz-Fahr promował Agrostar 8.31 tym, że ciągnik był testowany w amerykańskich gospodarstwach wielkoobszarowych. Jürgen Martens, który w tamtym czasie był zaangażowany w projekt Agrostar 8.31 jako kierownik produktu w Deutz-Fahr, tak wspomina ten okres: „Byliśmy pod ogromną presją czasu. Pierwsza jazda próbna ciągnikiem odbyła się w 1992 roku, a wkrótce potem zapadła decyzja o produkcji Agrostara z amerykańskimi korzeniami”.

Warto wiedzieć

Agrostar 8.31 z Ameryki to ostatni duży Deutz-Fahr z silnikiem chłodzonym powietrzem.

Wyprodukowano mniej niż 50 sztuk tego dinozaura marki Deutz.

Choć to rzadki ciągnik, można jeszcze trafić na pracujące modele.

Agrostar 8.31 pojawił się w Europie w 1993 roku

Pierwsze 25 ciągników dotarło do Niemiec do portu Bremerhaven na promie RoRo już w lipcu 1993 roku. Jednak model 8.31 trzeba było najpierw dopasować do rynku niemieckiego. Wprawdzie maszyny w USA powstawały już wg niemieckiej specyfikacji, ale elementy, takie jak hamulce pneumatyczne, czy przedni podnośnik były montowane przez dealera Deutz MAG w Mittenwalde. „Ponadto ciągniki były indywidualnie sprawdzane w TÜV, ponieważ nie było homologacji dla tego typu maszyn”.

Model Agrostar polegał na starym, dobrym znajomym – chłodzonym powietrzem sześciocylindrowym silniku Deutza BF6L 513 FR o ogromnej pojemności 9,6 l, który pracował już w DX 8.30 – topowym modelu Deutz-Fahr w latach 80. Dzięki turbosprężarce przy 2300 obr./min silnik generował moc do 169 kW/230 KM.

Jaką przekładnią dysponował Deutz-Fahr Agrostar 8.31?

Ten artykuł jest dostępny wyłączenie dla Prenumeratorów Profi
Zyskaj dostęp do tego i innych wyjątkowych artykułów
18. kwiecień 2024 12:14