Niskoobrotowe silniki MAN
Po „małych” ciągnikach gąsienicowych serii 900, firma Fendt w 2022 roku przedstawiła dawne ciągniki gąsienicowe Challenger dużej serii, również z przekładnią Vario. Zasadnicze zmiany dotyczą jednak nie tylko przekładni, wymieniono także silnik. Zamiast własnej konstrukcji 12-cylindrowego silnika AGCO Power, o pojemności skokowej 16,8 l, Fendt zastosował 6-cylindrowe silniki MAN, zaprojektowane do pracy na niskich obrotach (znamionowa prędkość 1730 obr./min).
Fendt 1167 Vario MT z 16-litrowym silnikiem
Podczas gdy w trzech mniejszych modelach (o mocy od 511 do 618 KM) pracuje silnik D3876, o pojemności skokowej 15,2 l, pod maską flagowego modelu 1167 Vario MT kryje się silnik MAN D4276 o mocy 673 KM, z cylindrami o średnicy 142 mm zamiast 138 mm i o pojemności skokowej 16,2 l. Oczywiście, byliśmy ciekawi, jak maszyna zaprezentuje się na hamowni, tym bardziej że Fendt nie stosuje ograniczeń mocy silnika nawet przy pracy z samym WOM.
Wyniki pomiarów ciągnika 1167 Vario wykonanych w Nebrasce
Inaczej niż zazwyczaj, tym razem w teście ciągnika wyniki pomiarów nie pochodzą z Centrum Testowego DLG. Ponieważ pomiarów powermix na hamowni rolkowej nie da się przeprowadzić dla ciągnika gąsienicowego, sięgnęliśmy do pomiarów mocy na WOM i mocy uciągu wykonanych przez Nebraska Tractor Test Lab (NTTL) w USA, gdzie testy przeprowadza się również zgodnie z wytycznymi OECD. Także w Stanach Zjednoczonych, a mówiąc ściślej, w dawnych zakładach Challenger w Jackson (Minnesota), produkowane są traktory gąsienicowe Fendt.
Jaką mocą dysponuje gąsienicowy Fendt 1167 Vario MT?
Według danych producenta moc silnika w ciągniku 1167 Vario MT wynosi 495 kW/673 KM, przy znamionowej prędkości 1730 obr./min. Inżynierowie testujący ciągnik na hamowni w Nebrasce zmierzyli