
Seria nowych ciągników 6 TTV obejmuje cztery modele od 6190 TTV do 6230 TTV HD, o mocy maksymalnej 170 kW/230 KM. Do testu celowo wybraliśmy najmniejszy z serii ciągnik z oznaczeniem 6190 TTV. Ma on nie tylko mniejszą przekładnię bezstopniową (SDF T7340 zamiast T7540 lub T7560), ale także oś przednią (Dana M50 zamiast Dana M60L), z rozstawem osi mniejszym o 8 lub 15 cm od większych braci. Dzięki bardziej kompaktowej masce i mniejszemu zestawowi chłodnic, ma on wypełnić lukę między modelami 6185 TTV a 6210 TTV – niezbyt masywny, ale nadal oferujący porządną moc pod stylową maską.
Deutz-Fahr 6190 TTV ma dużo mocy, ale ...
Moc zapewnia ciągnikowi znany sześciocylindrowy silnik Deutz TCD 6.1 L06 o pojemności 6,1 l, z pojedynczą turbiną z zaworem upustowym, chłodnicą powietrza doładowującego i elektronicznie sterowanym wentylatorem wiskotycznym. Dzięki katalizatorowi utleniającemu (DOC), filtrowi cząstek stałych (DPF), katalizatorowi SCR oraz chłodzonej recyrkulacji spalin (EGR), jednostka spełnia normę emisji Stage V. Ponadto zbiornik paliwa został całkowicie przeprojektowany i mieści teraz 420 l – bardzo dobrze! A ponieważ zużycie AdBlue ma być stosunkowo niskie ze względu na zaawansowany system oczyszczania spalin, wg producenta zbiornik o pojemności zaledwie 29 l wystarczy na dwa pełne zbiorniki oleju napędowego. Byliśmy więc bardzo ciekawi wyników z hamowni Centrum Testowego DLG.
Jaką moc Deutz-Fahr 6190 TTV uzyskał na hamowni?
Na hamowni WOM z 141 kW mocy znamionowej na końcówce wałka pojawiło się zaledwie 110,9 kW – to mniej niż 80%. Dobrze, że jednostka ma znacznie większą nadwyżkę mocy, niż podaje producent. Tak więc przy 1700 obr./min wskazówka hamulca WOM zatrzymała się dopiero przy imponującej wartości 127,9 kW – to znowu bardzo dobrze! Wrażenie robi również wzrost momentu obrotowego o prawie 50% (przy 33-proc. spadku obrotów) oraz moment rozruchowy 145%. Tutaj możemy przyznać bardzo dobre oceny.
Ile pali Deutz-Fahr 6190 TTV?
Pozostaje pytanie o zużycie paliwa i AdBlue. Przy wartości zaledwie 8 g/kWh zużycie AdBlue jest rzeczywiście przyjemnie niskie. Z kolei jednostkowe zużycie oleju napędowego (przy prędkości znamionowej wynoszące 274 g/kWh) nie jest chlubą jednostki napędowej marki Deutz. Lepsze wartości silnik uzyskuje przy mocy maksymalnej: w tym przypadku pobiera ze zbiornika tylko 235 g/kWh oleju napędowego – to już znacznie lepiej pasuje do całości.
Jeszcze ciekawsze wyniki dały pomiary powermiks, które pokazują, jak dobrze przekładnia współpracuje z silnikiem. Zwłaszcza w ciężkich pracach pociągowych zużycie oleju napędowego jest częściowo znacznie powyżej średniej dla wszystkich dotychczas testowanych ciągników.
Jaką przekładnię ma ciągnik Deutz-Fahr 6190 TTV?
Deutz-Fahr podkreśla, że nowa przekładnia bezstopniowa SDF T7340 została opracowana wspólnie z dostawcą. Nie jest jednak tajemnicą, że nowy układ napędowy pochodzi z firmy Claas Industrietechnik, podczas gdy oprogramowanie jazdy i tylna oś są opracowywane i produkowane przez koncern SDF.
Aby zrozumieć filozofię obsługi nowej przekładni w Deutz-Fahr 6190 TTV, bardzo pomocna jest dołączona skrócona instrukcja. Podczas gdy pokrętło na podłokietniku opisane „Eco” i „Power” jest dość logiczne, to trzeba wiedzieć,