StoryEditorPorównanie siły uciągu 15 ciągników

Jaką siłą uciągu dysponują ciągniki wyposażone w przekładnię bezstopniwą?

Wciąż trwa gorąca dyskusja, czy przekładnie bezstopniowe są odpowiednim wyposażeniem ciągników przeznaczonych do ciężkich prac pociągowych, wymagających dużej siły uciągu. Porównaliśmy wyniki pomiarów siły uciągu 15 ciągników różnych producentów, wyposażonych w przekładnie bezstopniowe. Wyniki są bardzo interesujące.

23.04.2025., 06:00h
Artur JakubekArtur Jakubek

Najważniejszym parametrem ciągnika nie jest to, jaką moc uzyskuje na wale korbowym. Znacznie ważniejsze jest to, jaka część tej mocy faktycznie dociera do kół jezdnych. Jest to szczególnie ważne w ciężkich pracach polowych. W rzeczywistości tylko tę moc można bowiem wykorzystać – np. podczas orki czy kultywatorowania.

Najlepszym wskaźnikiem sprawności układu napędowego ciągnika, składającego się z silnika, przekładni, osi (itd.), jest jednostkowe zużycie paliwa, wyrażane w gramach na kilowatogodzinę mocy uciągu (g/kWh). Krótko mówiąc, wskaźnik ten wyraża, ile litrów (lub gramów) oleju napędowego trzeba spalić w silniku, aby wygenerował on określoną siłę uciągu na kołach i wykonać pracę.

Jak przeprowadzono pomiary przekładni bezstopniowych?

Podczas każdego testu ciągnika Centrum Testowe DLG w pierwszej kolejności przeprowadza dla nas pomiar mocy na hamowni WOM. Podczas wyznaczania charakterystyk silnika pod rosnącym obciążeniem, w odstępach co 100 obr./min mierzony jest moment obrotowy i obliczana jest moc na WOM. W ten sposób można określić, przy jakiej prędkości obrotowej silnik osiąga swoją moc maksymalną.

Gdy następnie ciągnik trafia na hamownię podwoziową w celu pomiaru siły uciągu, ustawiana jest wyznaczona wcześniej prędkość obrotowa maksymalnej mocy. Następnie przez (bezstopniową) przekładnię w zakresie od ok. 5 do ok. 15 km/h krok po kroku poszukiwana jest prędkość, przy której siła uciągu jest największa. Tę wartość znajdziesz w każdym teście ciągnika w profi.

Jednak w praktyce z głęboszem pracuje się z prędkością 7 km/h, a z broną talerzową nawet 14 km/h, więc interesujące jest to, jak zmienia się siła uciągu ciągnika (czyli przebieg krzywej siły uciągu) w całym zakresie prędkości roboczych. Właśnie dlatego zebraliśmy dla Was te krzywe sił uciągu łącznie 15 ciągników w czterech klasach mocy (200, 250, 300 i 400 KM).

 

Aby lepiej porównać przebieg zmienności siły uciągu w różnych ciągnikach, nie przedstawiono konkretnych wartości mocy, lecz procentowy udział siły uciągu w maksymalnej mocy zmierzonej na WOM. Przy czym ważna jest nie tylko duża wartość, ponieważ ciągnik o wysokiej sprawności na WOM może mieć gorszy stosunek uciągu do maksymalnej mocy. Ważniejszy w tym przypadku jest równomierny przebieg siły uciągu w całym zakresie prędkości, aby z dużą sprawnością pracować zarówno przy 7, jak i 14 km/h.

Warto wiedzieć

Decydujące nie jest to, co napisano na masce, lecz to, co dociera do kół.

Jednostkowe zużycie paliwa
jest najlepszym wskaźnikiem
(całkowitej) sprawności.

Występują tu różnice nawet
ponad 10% w zakresie prędkości
6 a 15 km/h.

Wskaźnik sprawności przekładni bezstopniowej

Właściwym wskaźnikiem sprawności układu napędowego są wykresy jednostkowego zużycia paliwa (g/kWh). Jeśli sprawność (a tym samym siła uciągu) jest niższa, podczas gdy silnik przy obrotach generujących maksymalną moc nadal zużywa tę samą ilość paliwa, jednostkowe zużycie nieuchronnie wzrasta. W praktyce oznacza to, że ten sam ciągnik może zużyć nawet ponad 10% więcej paliwa na wykonanie dokładnie tej samej pracy, jeśli zamiast 14 km/h pojedzie z prędkością 16 km/h!

Inne przekładnie mają z kolei stosunkowo równomierną sprawność w całym zakresie prędkości, ale cały układ napędowy (składający się z silnika, przekładni i osi) nie jest tak efektywny. W takim przypadku jednostkowe zużycie paliwa utrzymuje się na równym, ale wysokim poziomie w całym zakresie prędkości.

Ten artykuł jest dostępny wyłączenie dla Prenumeratorów Profi
Zyskaj dostęp do tego i innych wyjątkowych artykułów
23. kwiecień 2025 10:00