StoryEditorTest profi: JCB Fastrac 4220 iCon

Czy nowy JCB Fastrac iCon to rzeczywiście ciągnik głównie do transportu?

Wprowadzając w ciągnikach Fastrac system obsługi iCon, firma JCB zrobiła duży krok naprzód w zakresie sterowania. Szczegółowo przetestowaliśmy model 4220 iCon o mocy 162 kW/217 KM sprawdzając zużycie paliwa w transporcie i w pracy w polu.
01.01.2024., 16:00h

Mimo że rama i osie są nowe, testowany JCB Fastrac 4220 iCon na pierwszy rzut oka praktycznie nie różni się od poprzednika. Pod maską nadal pracuje silnik AGCO Power o pojemności 6,6 l, jednak teraz spełnia bardziej rygorystyczne wymogi normy emisji spalin Stage V. Właśnie z tego powodu przetestowaliśmy go w Centrum Testowym DLG.

JCB Fastrac 4220 z silnikiem AGCO Power

Test ciągnika rozpoczęliśmy na hamowni podłączanej do WOM ciągnika. Przy znamionowej prędkości obrotowej wskazówka przyrządów pomiarowych zatrzymała się na wartości 134,6 kW – co nie jest zbyt imponującym wynikiem. Dobrze, że wraz ze spadkiem obrotów silnika krzywa mocy znacząco rośnie. Przy 1800 obr./min moc na WOM sięgała 158,7 kW, a więc była aż o 24,1 kW wyższa. To bardzo dobry wynik, tym bardziej że JCB jako moc na WOM podaje tylko 145 kW. Ta nadwyżka mocy zmierzonej nad wartością katalogową zapewnia dobrą charakterystykę pracy silnika. Skoro przy spadku prędkości obrotowej o 33% moment obrotowy wzrasta o 48%, a startowy moment obrotowy wynosi 124% – to wszystko jest w porządku.

Fastrac 4220 z bezstopniową przekładnią Vario

Jeśli chodzi o komfort jazdy w modelu 4220 iCon istotną rolę odgrywa przekładnia bezstopniowa. Skrzynię Vario ML 180 o dwóch zakresach prędkości (do pracy w polu i transporcie) JCB nadal kupuje od firmy Fendt z fabryki w Marktoberdorfie.

Bardzo podobało nam się proste przełączanie trybu obsługi między pedałem gazu a joystickiem. Trzeba nawet przyznać, że działa lepiej niż w ciągnikach Fendt. Anglikom nie udało się natomiast zapewnić prostej regulacji czułości pedału gazu. Ponieważ ciągnik może opcjonalnie poruszać się z prędkością nawet 60 km/h, nawiasem mówiąc przy zaledwie 1720 obr./min, regulacja taka jest ważna, aby umożliwić sterowanie z większym wyczuciem. Nawet gdy ustawi się ogranicznik obrotów, nic to nie zmienia w zachowaniu pedału gazu. Zresztą ogranicznik i tak jest dezaktywowany za każdym razem, gdy pedałem gazu wyłącza się tempomat.

image

Silnik AGCO Power o pojemności skokowej 6,6 l mógłby być bardziej ekonomiczny.

FOTO: Wilmer
image

Zawieszenie JCB jest wyjątkowe w tym segmencie, podobnie jak układ kierowania czterema kołami.

FOTO: Wilmer
image

JCB może jeszcze poprawić parametry podnośnika i hydrauliki. Natomiast w zewnętrznych elementach obsługi nie brakuje niczego.

FOTO: Wilmer

Co to jest reakcja drążka sterującego?

To rozwiązanie znane z ciągników Fendt jako stopnie przyspieszenia, zmieniane wygodnie joystickiem. W JCB są trzy, a w przyszłości w standardzie będzie można je zmieniać przyciskiem na joysticku.

Doskonały jest należący do wyposażenia seryjnego wałek odbioru mocy z czterema prędkościami (540/540E/1000/1000E). Brakowało nam jedynie przycisku szybkiego dostępu do odpowiedniego miejsca w menu. Naszym zdaniem zbędny jest natomiast stały komunikat ostrzegający o nadmiernej prędkości obrotowej, gdy przy 540E na WOM jest ponad 600 obr./min.

Ile paliwa zużywa Fastrac 4220 i Con?

Pozostaje jednak pytanie, ile oleju napędowego potrzebuje silnik testowanego Fastraca 4220 iCon, aby osiągać takie parametry pracy?

Ten artykuł jest dostępny wyłączenie dla Prenumeratorów Profi
Zyskaj dostęp do tego i innych wyjątkowych artykułów
30. kwiecień 2024 22:01