StoryEditorRaport z pracy

Czy długi jak autobus samobieżny wóz paszowy Kuhn SPW Power 19.2 DL jest zwrotny?

Wymiary nowego samobieżnego wozu paszowego SPW Power marki Kuhn to interesująca propozycja dla rozwijających się gospodarstw mlecznych, szczególnie gdy zwierzęta karmione są w starszych i ciasnych budynkach. Pojazd jest niski, zwinny, ale ...
02.03.2024., 07:00h
Artur JakubekArtur Jakubek

Kuhn zaprezentował serię SPW Power w segmencie dużych samobieżnych wozów paszowych na EuroTier 2022. Szczególnie uwagę zwracają jego gabaryty: przy dwóch pionowych ślimakach mieszających i pojemności zbiornika 19 m3, paszowóz osiąga wysokość zaledwie 2,75 m, a przy pojemności 18 m³ – jedynie 2,65 m. Patrząc na jego gabaryty jest niski, zwinny, ale długi jak autobus, bo ma prawie 11 m długości.

image

Długim pojazdem można łatwo manewrować dzięki układowi kierowniczemu z 4 kołami skrętnymi: kąt skrętu przednich wynosi maks. 20°, a tylnych 45°.

FOTO: Tobias Bensing

Czterocylindrowy silnik John Deere w paszowozie Kuhn SPW Power

W odróżnieniu od większych modeli napędzanych silnikiem Volvo Penta o mocy 250 KM, niższy model SPW Power jest napędzany czterocylindrowym silnikiem John Deere, spełniającym normę emisji spalin Stage V. Jednostka generuje moc do 167 KM i jest ustawiona poprzecznie między kabiną a zbiornikiem mieszającym. Bezpośrednio do niego podłączone są pompy hydrauliczne, napędzające różne zespoły, tj. jezdny, frez, czy ślimaki mieszające.

image

Zalecany jest napędzany hydraulicznie przenośnik taśmowy z tyłu pojazdu. Dzięki niemu kierowca nie musi podjeżdżać tak blisko stołu paszowego.

FOTO: Tobias Bensing

Jak Kuhn obniżył wysokość paszowozu SPW Power 19.2 DL?

Aby osiągnąć niską wysokość maszyny producent umieścił zbiornik mieszający między osiami pojazdu. Na bazie wozu jednoślimakowego SPV Kuhn opracował nową ramę, w której zmieści się także zbiornik dwuślimakowy. Około 70% masy własnej ważącego 15 t paszowozu samobieżnego spoczywa na napędzanej osi przedniej.

image

Za mieszanie paszy odpowiadają dwa pionowe ślimaki – każdy wyposażony w 5 noży. Kiszonka z frezu podawana jest stycznie do kierunku obrotu ślimaka.

FOTO: Tobias Bensing

Jak zapewnić dobrą zwrotność paszowozu?

Aby bezpiecznie manewrować tym „okrętem” w budynkach, z uwagi na jego długość przekraczającą 11 m niezbędna jest dobra zwrotność. Dlatego SPW wyposażony jest w cztery skrętne koła – maksymalny kąt skrętu przednich kół wynosi

20°, a tylnych 45°. Takie rozwiązanie umożliwia pokonywanie stosunkowo ciasnych zakrętów, należy jednak pamiętać, że samojezdny wóz z wystającym z przodu frezem jeździ niemal jak autobus.

Hydrauliczny napęd frezu w paszowozie Kuhn

W modelu SPW Power frez ma szerokość 2 m i średnicę 68 cm. Noże są przymocowane spiralnie i za dodatkową opłatą 2500 euro mogą być pokryte węglikiem wolframu. Według producenta do frezu dociera moc niemal 90 KW/120 KM. Jeśli pasza w silosie, np. twarda kiszonka z trawy jest trudna do pobrania, ślimaki mieszające obracają się wolniej, gdyż napęd frezu ma wtedy priorytet w układzie hydraulicznym. Długie ramię frezujące pozwala na pobranie kiszonki z wysokości ponad 5 m. Jak informuje Kuhn wóz paszowy jest w stanie zmielić ponad 2,4 t/min kukurydzy z silosu. Powierzchnia cięcia frezu jest imponująca.

Jak ustawiony jest solidny przenośnik taśmowy?

Przenośnik o szerokości 65 cm i wysokości 38 cm jest solidnie zaprojektowany. Ramię frezujące nie jest umieszczone centralnie, lecz z boku wozu – stycznie do zbiornika, co pozwala na sprawne napełnienie go kiszonką, a także tworzy przestrzeń dla kabiny. Bardzo podobała nam się automatyczna regulacja naprężenia taśmy podnośnika za pomocą siłowników hydraulicznych. Dzięki temu taśma jest zawsze optymalnie naprężona – niezależnie od pory roku i temperatury otoczenia.

Dzięki otwartemu bębnowi pobierającemu nawet resztki paszy nie powinny sprawiać problemów. Automatyka reguluje prędkość opuszczania frezu w zależności od obciążenia napędu. Producent wyposażył siłownik podnoszący w amortyzator azotowy, dzięki czemu ramię jest komfortowo amortyzowane w trakcie jazdy. Z powodu zero-jedynkowego sterowania wszystkimi funkcjami hydraulicznymi konieczne jest znalezienie odpowiedniego ustawienia w terminalu do opuszczania ramienia frezującego.

Jak w paszowozie Kuhn SPW Power steruje się jazdą?

Do obsługi napędu jezdnego służy umieszczony w prawej konsoli joystick. Terminal ma trzy tryby operacyjne: załadunek, rozładunek i transport. Pozwala to operatorowi na szybkie odnalezienie się w menu, a przyciski na joysticku mają przypisane funkcje zależne od trybu.

warto wiedzieć

Seria paszowozów SPW Power 2DL oferuje zbiorniki o pojemności od 18 do 22 m³.

Pojazd ma tylko 2,75 m wysokości, ale aż 11 m długości.

Pojazdy samobieżne są łatwe w obsłudze i zapewniają komfortową pracę.

Waga jest ważnym elementem pazowozu

Układ ważenia oparty jest na klasycznej wadze z trzema wspornikami wagowymi i menu z maksymalnie 99 recepturami. Można również zapisać czas mieszania każdej receptury lub komponentu, a transfer danych, w tym na serwery w tzw. chmurze, jest dostępny jako opcja.

Jak wygląda mieszanie w wozie paszowy?

Przygotowaliśmy prostą mieszankę słomy, kiszonki z trawy i kukurydzy wraz z dodatkami. Dwa ślimaki ze stali nierdzewnej obracają się z prędkością od 15 do 50 obr./min. Są połączone ze sobą bezobsługowym wałem Kardana. Operator może obserwować przebieg mieszania na obrazie z kamery. Po wjechaniu długim pojazdem do obory, wyładunek jest błyskawiczny, a pasza wydaje się dobrze wymieszana.

Kilka faktów o paszowozie Kuhn SPW Power 19.2 DL

  • Kabina jest umieszczona wyżej niż w mniejszym modelu SPV, co poprawia widoczność w prawo.
  • Przednia szyba jest podgrzewana.
  • Duży wentylator ze wstecznymi obrotami utrzymuje chłodnice w czystości.
  • Za dodatkową opłatą producent przedłuża gwarancję o 3 lata lub 4500 godzin pracy.

Zwrotny paszowóz do niskich budynków

Nowy samobieżny wóz paszowy Kuhn SPW Power jest długi na 11 m, ale ma zaledwie 2,75 m wysokości. To wielka zaleta przy karmieniu w starych budynkach, a opracowana przez firmę Kuhn technologia robi solidne wrażenie. Gdy kierowca już przyzwyczai się do prowadzenia tego długiego „autobusu”, można nim pokonywać nawet wąskie bramy w starych oborach.

Artykuł pochodzi z magazynu profi 2-2024.

T. Bensing, opr. aj

02. maj 2024 10:36