StoryEditorRaport z pracy

Ciągnik zasilany gazem: New Holland T6.180 Methane Power

W sprzedaży pojawił się pierwszy seryjnie produkowany ciągnik z silnikiem na gaz. Przetestowaliśmy dla Was jeden z pierwszych w Polsce egzemplarzy New Holland T6.180 zasilany CNG.

19.09.2022., 08:15h

 

Projekt ciągnika na gaz New Holland przedstawił już w 2013 roku. Przez kilka lat projekt ewoluował i w zeszłym roku światło dzienne ujrzał pierwszy model z produkcji seryjnej.

Gdy po raz pierwszy usłyszeliśmy pracujący silnik, byliśmy pozytywnie zaskoczeni – w porównaniu z tradycyjnym silnikiem serii T6 jest znacznie cichszy. Producent zapewnia, że to mniej aż o 5 dB(A). Pozornie to niewiele, ale różnica 1 dB(A) to dla ludzkiego ucha dwa razy głośniej (lub ciszej). Silnik zasilany metanem wyróżnia nie tylko cicha praca.

New Holland T6.180 Methane Power

liczba cylindrów                                    6

pojemność skokowa                             6728 cm3

moc znamionowa                                 107/145 kW/KM

moc maksymalna                                 129/175 kW/KM

maks. moment obrotowy                      740 Nm

znamionowa prędkość obr. silnika        2200 obr./min

przekładnia                                            Electro Command

liczba przełożeń                                    16 × 16 lub 17 × 16

cena netto                                              na zapytanie

dane producenta

image

Wbrew pozorom, ciągnik napędzany metanem nie wiele różni się od swojego konwencjonalnego odpowiednika. Fot. Płachta

FOTO:

Ekologia bez AdBlue i DPF

Producent zapewnia, że silnik napędzany gazem ma identyczne parametry pracy, jak konwencjonalny napędzany ON. Sześciocylindrowa jednostka o pojemności 6,7 l rozwija moc znamionową 107 kW/145 KM przy 2200 obr./min. Moc maksymalna wynosi 129 kW/175 KM, a maksymalny moment obrotowy to 740 Nm. Silnik zasilany gazem zasadą działania przypomina bardziej jednostki benzynowe niż te, które korzystają z oleju napędowego. Gaz pobierany z butli jest wtryskiwany do kolektora dolotowego, gdzie miesza się z powietrzem. Po otwarciu zaworu ssącego mieszanka gazowa trafia do wnętrza cylindra, gdzie po sprężeniu jest zapalana przez iskrę ze świecy zapłonowej – zupełnie jak w silnikach benzynowych.

Jednocześnie, z uwagi na zastosowanie w ciągniku rolniczym, gabarytami i masą nadal przypomina silnik o zapłonie samoczynnym. Gazy wylotowe powstające w silniku zasilanym CNG zawierają znacznie mniej szkodliwych cząstek, więc aby spełnić normy Stage V, wystarczy katalizator. Prosta konstrukcja bez DPF, układu SCR (z AdBlue), czy zaworu EGR to duży plus.

Ten artykuł jest dostępny wyłączenie dla Prenumeratorów Profi
Zyskaj dostęp do tego i innych wyjątkowych artykułów
03. październik 2022 00:30