StoryEditor

Ford 8870 kontra New Holland T8 435

Przyjrzyjmy się dwóm ciągnikom, które dzieli 25 lat. W tym czasie postęp techniczny w rozwoju traktorów był ogromny.

16.04.2022., 00:00h

Dwa niebieskie traktory. Jeden w pięknym, połyskująco-niebieskim kolorze Forda, drugi w stylowym odcieniu Maserati. Od razu rzuca się w oczy to, że oba bolidy dzieli ponad 25 lat ewolucji ciągników. Podwozie gąsienicowe modelu T8 sprawia, że jest on o ponad 7 t cięższy od kolegi, a jego silnik FPT jest mocniejszy aż o 170 KM. Silnik Forda 8870 ma pojemność skokową 7,5 litra, czyli o 1,27 litra mniejszą niż T8.

Niebieski i czerwony

W 1986 roku New Holland kupił Forda. Wtedy nikt chyba nie myślał, że marka Case IH będzie współdziałać z Fiatem. W 1991 roku Fiat i Ford zdecydowały się na wspólną przyszłość, a osiem lat później New Holland przejął firmę Case IH i powstał koncern CNH. Jak widać, dwa dominujące w stadzie osobniki mają ciekawą historię korporacyjną, zwłaszcza że Ford powstał w dalekiej Kanadzie. Bez wątpienia Ford 8870 dobrze sprawdza się na rozległych kanadyjskich stepach, gdzie zazwyczaj ciągnie się szerokie narzędzia.

Przekładnia Funck z 18/9 biegami przełączanymi pod obciążeniem zapewnia komfort jazdy. Na preriach nie ma ona wielu okazji, aby pokazać, co potrafi, lecz nadal jest atrakcyjna od strony technicznej. Poza tym ciągnik wyposażony jest w oś przednią Super Steer. Dzięki temu Ford lub Fiat serii G ma wspaniały kąt skrętu kół, bo aż do 62 stopni, wynika to z tego, że cała oś ma jeszcze możliwość wykonania tzw. dodatkowego skrętu. Tym rozwiązaniem Ford zapewnił sobie wyjątkową pozycję na konkurencyjnym rynku ciągników. Nie inaczej jest obecnie, ponieważ T8 jako pojazd półgąsienicowy z trójkątnym wózkiem jest dostępny tylko u czerwonego brata. W obu przypadkach gąsienice mają dużą powierzchnię, co pozwala uzyskać nie tylko duży uciąg, ale też ogranicza nacisk na glebę.

Resorowanie kabiny i osi przedniej

Różnica w komforcie jest ogromna. W przeciwieństwie do potężnego Forda, w wersji T8.435 kierowca może pędzić z prędkością do 40 km/h pomimo braku resorowania kół. Wrażenia z jazdy są podobne do tych, jakie daje gąsienica, ale okręt flagowy nie zaczyna podskakiwać, jak ma to miejsce w starym Fordzie bez amortyzacji przedniej osi. Ciągnik T8.435 z półgąsienicowym układem jezdnym jest o 35 cm wyższy i dłuższy o 150 cm. Nowoczesny New Holland jest niemal identyczny z ciągnikami Magnum marki Case IH. Oba produkowane są w USA. Jako pochodna Magnum, poprzednik serii T.8 (TG) miał spore trudności ze zdobyciem dobrej pozycji na rynku. W 2011 roku wprowadzono model T8, który znacznie różnił się od Magnum i zdobywał punkty m.in. dzięki wąskiej talii i odchylanym błotnikom. W ciągniku T.8 435 kąt skrętu wynosi 55 stopni...

opr. jj

Cały artykuł ukazał się w Profi 3-2022, str. 86-91.

22. listopad 2024 17:57