r e k l a m a

Partner serwisu

Wszystko o oponach rolniczych!

Wszystko o oponach rolniczych!

Wszystkie opony są okrągłe, czarne i wykonane z gumowej mieszanki. Jednak w nowoczesnych oponach rolniczych zaszyto więcej technologii, niż może się wydawać. Odpowiadamy na dziewięć kluczowych pytań dotyczących opon rolniczych.

Z zewnątrz wszystkie wyglądają tak samo – to zdanie do szewskiej pasji doprowadza każdego eksperta od opon. Aby lepiej zrozumieć zagadnienia związane z nowoczesnymi oponami, zebraliśmy najczęściej zadawane przez rolników pytania i poprosiliśmy ekspertów z branży o odpowiedź.

1. Jak odczytać rozmiar opon?

Dawne oznaczenia calowe, tj. 16.9 R 34, zastąpiono oznaczeniem 430/85 R 34, którego poszczególne człony oznaczają szerokość opony w milimetrach, stosunek wysokości do szerokości (w procentach), typ konstrukcji (R = radialna, D = diagonalna) i średnicę felgi (w calach). Informacje te są normalizowane przez ETRTO (ang. European Tyre and Rim Technical Organization) – europejską organizację producentów opon i obręczy.

Norma nie oznacza, że opony o tym samym oznaczeniu są identyczne co do milimetra – określa ona wartości orientacyjne. Dane dotyczące szerokości nie odnoszą się bezpośrednio do bieżnika, ale do najszerszego miejsca opony. Dlatego na te same felgi pasują opony o różnych szerokościach – oczywiście w pewnym ograniczonym zakresie – jeśli obręcze są zbyt wąskie, zmniejsza się stabilność boczna opony. W idealnym przypadku stosunek szerokości obręczy
(felgi) do szerokości opony wynosi 0,8:1.

Ponieważ norma dopuszcza odchylenia procentowe, producenci w dokumentacji technicznej zazwyczaj podają również rzeczywiste wymiary ogumienia.

2. Jaka jest nośność opony?

Oprócz konstrukcji opony na jej użytkowanie wpływ mają również inne parametry: objętość, ciśnienie robocze, prędkość jazdy oraz to, czy jest na kole napędowym czy swobodnie się toczącym. Ważny jest zakres dozwolonego obciążenia, czyli moment obrotowy i masa, którą przenosi koło. Na przykład opony na osi bez napędu wytrzymują do 40% więcej niż opony na osiach napędowych.

Indeks LI wskazuje nośność opony. Jest umieszczony na bocznej ścianie opony i odnosi się do ustalonego ciśnienia referencyjnego – dla opon ciągnikowych zazwyczaj 1,6 bara. Na oponie jest również indeks prędkości: np. opona w rozmiarze 650/65 R 42 ma LI równe 165 i symbol prędkości D, a za nim w nawiasie oznaczenie (168 A8). Zatem zgodnie z instrukcją, opona wytrzymuje obciążenie 5150 kg przy prędkości 65 km/h. Wartość w nawiasie to oznaczenie dla prędkości 40 km/h, gdy nośność wzrasta do 5600 kg.

3. Na co wpływa ciśnienie w oponach?

Nie powinniśmy ruszać do pracy w polu z kołami napompowanymi do 1,6 bara. W instrukcji obsługi należy sprawdzić, do jakiej wartości przy aktualnym obciążeniu opony i prędkości jazdy można obniżyć ciśnienie w kołach. W podanym przez producenta zakresie ciśnienia nie uszkodzimy ogumienia, a uginanie się opony jest

Zobacz także