r e k l a m a

Partner serwisu

Montaż świateł roboczych LED: sprawdź grubość kabli!

Montaż świateł roboczych LED: sprawdź grubość kabli!

Oświetlenie robocze LED nie tylko dobrze wygląda, lecz także pozwala zmienić noc w dzień.
Oto jak przezbroiliśmy ciągnik zakładjąc mu nowe światła robocze. Warto porównać na zdjęciach efekt przed zmianą i po modernizacji.

Optymalne oświetlenie obszaru roboczego to jeden z podstawowych warunków bezpiecznej pracy. Wystarczy spojrzeć na słabo doświetlony ciągnik i po modernizacji (zdjęcia na sąsiednej stronie), aby dostrzec, że reflektory robocze LED to zupełnie inna bajka!

Do modernizacji wybraliśmy ciągnik Deutz-Fahr Agrotron K 110

r e k l a m a

Miał on wyłącznie seryjne oświetlenie, w postaci umieszczonych z przodu i z tyłu na dachu kabiny halogenowych reflektorów roboczych o mocy 55 W każdy. To normalne wyposażenie dla tego rocznika, ale obecnie zbyt ubogie dla wielu użytkowników. W tamtym wariancie nie było możliwości doświetlenia boków. Po zmierzchu trudno było pracować sprzętem o dużej szerokości roboczej, np. 15-metrowym opryskiwaczem. Lepszą widoczność dawały światła do przodu, ale efekt nie był jednak doskonały. Dodatkowe reflektory umieszczone na uchwytach kierunkowskazów i świateł pozycyjnych oraz dwa halogeny z przodu na masce pozwalają na efektywne doświetlenie obszaru nawet do 20 m przed ciągnikiem, bez stosowania lamp na dachu kabiny. Oba umieszczone tam reflektory robocze można łatwo przekręcić na zewnątrz. W ten sposób możliwe było równomierne oświetlenie sporej przestrzeni wokół ciągnika o wymiarach mniej więcej 15 na 20 m. To jednak nam nie wystarczało. Postanowiliśmy zastąpić umieszczone na dachu kabiny cztery halogenowe reflektory robocze o mocy 55 W nowymi. W tym przypadku wybór padł na wersję Thomas HP 4 o kwadratowym i owalnym kształcie oraz mocy 46 i 42 W. 4300 i 4000 lumenów każdego z reflektorów daje cztery razy więcej światła niż w przypadku reflektorów halogenowych.
Zanim zabiorą się Państwo do pracy, warto rozważyć kilka kwestii przy wymianie lamp. Choć wydaje się to proste, pod uwagę trzeba wziąć:   z ilość miejsca na nowe oświetlenie,   z sposób jego zamocowania,  z źródło zasilania i wymaganą moc,  z obszar, jaki ma oświetlać dany reflektor. Uwaga! Podczas wyboru miejsca należy pamiętać, aby po zamontowaniu świateł możliwe było otwieranie szyb, regulacja lusterek i obracanie czy przechylanie reflektorów. W naszym przypadku obawialiśmy się problemów z przednią szybą, gdyż po jej otwarciu mogłaby uderzać w kwadratowe lampy. Z tego powodu nasz wybór padł na dwa owalne reflektory, o mniejszej wysokości i innym kącie promieniowania. Jako mocowanie wykorzystaliśmy uchwyty obu zewnętrznych reflektorów przednich, aby nie uderzały w uchwyty lusterek.

Mocowanie lamp

Mocowanie lamp na Agrotronie nie sprawiało większych trudności, bo już podczas produkcji firma uwzględniła w nim inne otwory w dolnej części dachu. Jeżeli ich nie ma, należy zwrócić uwagę, aby reflektory robocze były chronione przed kolizjami i stabilnie zamocowane. Wystarczy rozejrzeć się wokół, aby zobaczyć traktory z reflektorami roboczymi zamocowanymi na przednich błotnikach, dachu kabiny lub lusterkach bocznych. Przy takiej lokalizacji istnieje jednak duże niebezpieczeństwo, że zostaną zerwane przez gałęzie, które pochylają się na pole. Dodatkowo należy uwzględnić fakt, że reflektory LED z obudową aluminiową są zwykle cięższe od świateł halogenowych z obudową z tworzyw sztucznych. Dlatego miejsce ich zamocowania musi być pewne i zabezpieczone przed drganiami.
Jak duża jest strata na przewodach? Większość lamp LED pracuje na napięciu 10– 32 V. Poza tym zakresem dochodzi do ich wyłączenia. W dużych maszynach trzeba położyć wiele metrów kabla, aby zamontować oświetlenie w pożądanym miejscu. Przykład: montujemy dwa reflektory na tyle kombajnu zbożowego. Ich łączny pobór prądu wynosi 80 W (2 razy po 40 W). Miedziany przewód, którym połączymy lampy ma długość ok. 10 m. Przy średnicy kabla 1 mm2 opór przewodu spowoduje spadek napięcia o ok. 2 V i utratę mocy o ok. 11 W. W tym przypadku zasilanie obu reflektorów osiągnie wartość graniczną 10 V. Lepiej zastosować przewód o średnicy 1,5 mm2, gdyż w ten sposób spadek napięcia wyniesie tylko 1,4 V. Wartości spadku napięcia można obliczyć w prosty sposób, korzystając z kalkulatorów dostępnych w Internecie. W przypadku naszego ciągnika wystarczyło zastosować miedziany przewódu o średnicy 1 mm2, ponieważ odległość od włącznika jest niewielka, co wyklucza niebezpieczeństwo przegrzania i zbyt duże spadki napięcia. Pomiary przeprowadzane uniwersalnym miernikiem przy wyłączonym silniku dały wynik ok. 12,4 V, co zmierzono na końcach przewodu. Należy zwrócić uwagę na zabezpieczenie i parametry wyłącznika. Przy zbyt dużym natężeniu prądu elektrycznego może dojść do uszkodzenia wyłącznika. W najlepszym przypadku jest on zabezpieczony bezpiecznikiem, ale warto sprawdzić standardowe zabezpieczenie seryjnych wyłączników. W naszym przypadku wynosiło ono 25 A dla przedniego i tylnego wyłącznika. Ponieważ dla każdego z reflektorów roboczych wymagane jest natężenie prądu na poziomie 4 A, więc nie ma problemu, aby cztery reflektory, przednie i tylne włączać, korzystając z istniejących włączników. Jeśli jednak ich parametry okażą się niewystarczające, zaleca się położenie nowego przewodu z osobnym włącznikiem. Innym rozwiązaniem jest zastąpienie starego włącznika nowym, z lepszym zabezpieczeniem. Należy zwrócić uwagę na przekrój przewodów, aby zapobiec przegrzaniom spowodowanym zbyt dużym natężeniem prądu! W naszym przypadku natężenie prądu na każdy przewód wynosi osiem amperów (2 × 4 A na każdym narożniku kabiny). W związku z tym wybrany przewód miedziany (1 mm2) jest wystarczający.

Zobacz także

 


zobacz galerię

Kręci Cię technika, a nie masz jeszcze

Profi?

Bezpłatny egzemplarz
Okładka Profi

Zobacz także

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody