StoryEditor

Test profi: klucze pneumatyczne Grene, Kramp i Jonnesway

Przetestowaliśmy klucze pneumatyczne dwóch marek znanych w rolnictwie – Grene i Kramp oraz marki Jonnesway, popularnej w warsztatach samochodowych. Uzyskaliśmy ciekawe wyniki.

26.10.2019., 00:00h



Do testu pneumatycznych kluczy udarowych wybraliśmy produkty trzech marek. Dwie z nich – Grene i Kramp – są znane jako dostawcy części zamiennych do maszyn rolniczych. Z kolei trzecia – Jonnesway – cieszy się popularnością wśród mechaników. Trudno dobrać klucze udarowe o takich samych parametrach pracy, dlatego jako główne kryterium przyjęliśmy rozmiar końcówki pod nasadkę 1/2 cala oraz moment obrotowy możliwie zbliżony do 1000 Nm. Ze spełnieniem pierwszego warunku nie było problemu, ale moc kluczy to już zupełnie inna historia. Rozpiętość momentu obrotowego, z jakim pracują jest dość duża. Z naszych „trzech muszkieterów” najmniejsze możliwości ma klucz marki Grene (680 Nm), przy czym aktualnie to marka wyprzedażowa i jest zastępowana przez mocniejszy klucz Kramp (850 Nm). Najmocniejszy z całej stawki klucz Jonnesway miał 1300 Nm. W takiej kolejności poddaliśmy je różnym próbom.


Kompletność zestawu

Ale od początku. Opakowanie nie świadczy o jakości klucza, ale robiąc zakupy często zwracamy na nie uwagę. W tym aspekcie najlepiej wygląda Kramp, z kolorowym, kartonowym etui. Pozostałe dwa mają tylko szare, kartonowe pudełko. Po otwarciu niespodzianka. Grene i Kramp nie mają w zestawie końcówek powietrznych – należy je nabyć osobno. Tutaj wygrywa Jonnesway, przy którym jest ten detal. Test zaczęliśmy od zważenia kluczy, ponieważ masa narzędzia w dużej mierze wpływa na zmęczenie podczas pracy. Zgodnie z oczekiwaniami, najlżejszy był najmniejszy gabarytowo klucz Grene. Między kluczem Kramp i Jonnesway nie było dużej różnicy.


Praca z nasadką 32

Po przykręceniu króćca i podłączeniu przewodu powietrznego przystąpiliśmy do odkręcania śrub. W warsztacie dysponowaliśmy wydajnym kompresorem śrubowym, który zapewniał odpowiednią ilość sprężonego powietrza. Jako obiekt badań wybraliśmy tylne koło dużego i dobrze utrzymanego ciągnika. Podzieliliśmy 12 śrub na 3 grupy. Każdy klucz miał za zadanie odkręcić 4 śruby. Pomimo że pracowaliśmy nasadkami o rozmiarze 32, a klucze z półcalowym trzpieniem z reguły przeznaczone są do rozmiaru maks. 27, to nie było problemu zarówno z odkręceniem, jak i dokręceniem nakrętek. Warunkiem było...


Pełną treść testu pneumatycznych kluczy udarowych prezentujemy w "profi" 6/2019.

opr. aj

21. listopad 2024 20:40