StoryEditor

Test profi: 8–letni Claas Arion na hamowni!

Pierwszy taki test w Polsce! Do profesjonalnej hamowni podłączyliśmy 8-letni traktor Claas Arion 640 Cebis. Zobacz, ile stracił mocy i o ile wzrosło zużycie paliwa w porównaniu z testem takiego samego modelu, który jako nowy przetestowano 10 lat temu.

13.10.2019., 00:00h

Pierwszy test ciągnika używanego

Ideę takiego porównania podsunęła nam wysoka sprzedaż używanych ciągników na polskim rynku. Wiele gospodarstw nie stać na zakup nowego traktora, więc rolnicy szukają tańszej alternatywy i śledzą w Internecie ogłoszenia z rubryki „Sprzedam”. Zakup ciągnika z drugiej ręki, to zawsze niewiadoma. Zamówiliśmy więc hamownię, aby sprawdzić dla Państwa, jak zestarzał się ciągnik Claas Arion 640 (ponad 7 tys. godz., rocznik 2011).
Test odbył się w jednej z firm w centralnej Polsce, która sprzedaje maszyny używane. Uzyskane wyniki porównujemy z innym egzemplarzem tej samej serii, który był nowy w 2009 r. Jego test opublikowano na łamach magazynu „profi” 10/2009 (wersja niemieckojęzyczna). 

8–letni Claas Arion 640

Trzeba przyznać, że czas obszedł się łagodnie z testowanym przez nas ciągnikiem. Pomimo upływu 8 lat, podczas których przepracował 7221 godz. Claas Arion 640 nadal jest całkiem krzepki. Zgodnie ze specyfikacją producenta jego silnik, po aktywacji układu CPM (Claas Power Management) powinien dysponować mocą maksymalną 129 kW/175 KM. Zajrzyjmy do wspomnianego numeru Profi 10/2009: na WOM ciągnika trafiło maksymalnie 117,5 kW/159,8 KM – nowy traktor. Natomiast nasze pomiary ośmiolatka wykazały, że z aktywnym CPM nadal jest w stanie wygenerować…
A jak wygląda średnie, godzinowe zużycie paliwa? 
Szerzej na ten temat piszemy w profi 6/2019.


Hamowanie używanego Ariona 640

Po podłączeniu hamowni do WOM powerboost był oczywiście aktywny. Podczas pracy subiektywnie odczuliśmy, że mamy o 15 kW/20 KM więcej mocy, ponieważ powerboost jest już aktywny na biegu C 1 (9,8 km/h przy prędkości znamionowej). Hexashift, Revershift i Hexactiv, tak producent ciągników nazywał elementy przekładni swojego Ariona 640. Ma ona cztery grupy, sześć biegów zmienianych pod obciążeniem, a także rewers zmieniany pod obciążeniem. Dzięki dobrej automatyce i funkcjom sprzęgła nie ma na co narzekać. 
Co dalej można znaleźć w teście nowego Ariona (w 2009 r.) w wersji 50 km/h jest resorowana oś przednia Proactiv. Dla prędkości 40 km/h występuje ona w opcji. Zawieszenie działa dobrze, ale smarowanie co 50 godzin 24 smarowników (bez konsoli) może być denerwujące. 

Test używanego Ariona 640

Nasz test pokazał, że ośmioletni ciągnik z drugiej ręki wart jest uwagi. To oczywiste, że jego moc jest niższa niż w nowym modelu, ale…
Kompletny test używanego Ariona 640 prezentujemy w profi 6/2019.
opr. aj
26. kwiecień 2024 10:10