StoryEditor

Raport profi: kombajn Fendt Ideal 9T

Podczas targów Agritechnica 2017 nowy kombajn koncernu AGCO, a mianowicie Fendt Ideal 9T występujący też jako Massey Ferguson Ideal 9T zrobił prawdziwą furorę
– marketingowa machina ruszyła! Ale co znajduje się w jego wnętrzu?
 Przetestowaliśmy czarną piękność podczas żniw 2018 r.

12.12.2018., 13:28h

Idealny kombajn zbożowy - tak AGCO w blasku reflektorów przedstawia swoje nowe dziecko. Nie tylko nazwa, ale i elegancki czarny wygląd robią wrażenie. Po pierwszej prezentacji maszyny podczas targów Agritechnica 2017 mieliśmy możliwość sprawdzenia czarnego olbrzyma na polu.

À propos koloru: w najgorętszym dniu tego roku w pracowaliśmy Fendtem Idealem 9T i nie stwierdziliśmy, żeby czarny (a może grafitowy?) kolor powodował nadmierne nagrzewanie się kombajnu ani z zewnątrz, ani pod maską, ani w kabinie.
Zgodnie z globalną koncepcją AGCO, Fendt Ideal czy Massey Ferguson Ideal powinny odpowiadać wszystkim kombajnistom, niezależnie od strefy klimatycznej. 

Co możemy już powiedzieć? 

Ideal ma potencjał do osiągania wysokich wydajności omłotu. W pełni wyposażony model Ideal 9T (z pustym zbiornikiem na ziarno, bez hederu) waży 26 ton. To właśnie takim kombajnem pracowaliśmy podczas tegorocznych żniw. Dzięki zespołowi żniwnemu Super Flow o szerokości 12,20 m, pszenica (10% wilgotności) o wydajności około 7 t/ha dosłownie znikała z pola z prędkością ... – więcej na ten temat w Profi 1/2019. 

Jednostka tnąca

napędzana jest za pośrednictwem przekładni bocznej, która przekazuje moc 100, 135 lub nawet 220 kW. Przy najniższej wartości 100 kW kombajn ma tylko 3,30 m szerokości ze względu na węższy układ napędowy. Zespół żniwny napędzany silnikiem hydraulicznym oferuje funkcje biegu pełzającego i rewersu, dzięki czemu lokalne sterty słomy mogą być wciągnięte do gardzieli powoli i ostrożnie.

Układ rotorowy

Zaskakujące w układzie rotorowym jest to, że naprawdę krucha słoma była delikatnie układana w pokos, zupełnie jak przez wytrząsacz. Materiał przepływa przez bęben zasilający, który znajduje sie przed rotorami i prowadzi materiał pod spód rotorów. Prędkość obrotowa podajnika ślimakowego wynosi 70% prędkości rotoru i jest ... – więcej na ten temat w Profi 1/2019. 
Długie na 4,84 m rotory, obracające się na zewnątrz, podzielone są na następujące sekcje:
  • pierwsze 53 cm to podajnik ślimakowy wprawiający materiał w ruch obrotowy, 
  • kolejny odcinek o długości 1,22 m to młocarnia ułożona wzdłużnie do osi kombajnu w układzie 2 × 4 (2 bębny – jeden po drugim, po 4 cepy każdy), która po 2,5 obrotu przekazuje materiał na palcowy rotor separujący o średnicy 600 m,
  • spiralnie ułożone palce oddzielają pozostałe ziarno i transportują słomę w kierunku wyrzutu na długości 2,46 m, wymłócone ziarno spada w dwóch miejscach z półek zwrotnych na podsiewacz o powierzchni 2 m2,
  • półka zwrotna o korytkowym kształcie jest zaprojektowana tak, aby zapewnić na całej szerokości równomierne obciążenie podsiewacza – nawet na pochyłościach bocznych.

Rozdrabniacz słomy

został dostosowany do wydajności kombajnu. W ośmiu rzędach pracuje 112 noży z 55 stalnicami, które można ustawić w 5 pozycjach. Na wale rozdrabniacza umieszczona jest pompa hydrauliczna, która napędza dwa tylne talerze rozrzucające. Rozprowadzają one sieczkę równomiernie na całej szerokości koszenia – przynajmniej takie odnieśliśmy wrażenie. Na kolejny sezon przygotowana będzie możliwość elektrohydraulicznego załączania sieczkarni słomy. Plewy można rozrzucać na 3 sposoby ... – więcej na ten temat w Profi 1/2019. 

Układ przeniesienia napędu

W układzie przeniesienia napędu jest tylko 13 pasków i 1 łańcuch. Ograniczono w ten sposób liczbę punktów konserwacji. Smarowanie odbywa się co 50 godzin.

Odnośnie do łatwego utrzymania: cały układ chłodnic silnika MAN o poj. 15,2 l w 9T (476 kW / 647 KM) oraz 12,4 l w Ideal 8 (401 kW / 538 KM) jest znany z marki Gleaner. Powietrze jest zasysane z góry przez pionową chłodnicę i wydmuchiwane po lewej stronie. Łopatki wentylatora obracają się w zależności od ustawienia i zapotrzebowania, utrzymując chłodnicę w czystości.
Gąsienice wyprodukowane w Jackson (USA) nie wymagają obsługi i są absolutnie stabilne podczas jazdy. Nawet przy pełnym zbiorniku ziarna, który ma bagatela 17 m3, można czuć się bezpiecznie. Dwubiegowa skrzynia przekładniowa, przełączana automatycznie podczas jazdy, zapewnia prędkość maksymalną do 40 km/h. Dzięki wąskiemu podwoziu i zespołowi młócącemu o szerokości 1,4 m, całkowita szerokość kombajnu wynosi 3,3 m (na gąsienicach 66 cm). Ustawa o ruchu drogowym w Niemczech zabrania oferowania rury wyładowczej dłuższej niż 9,15 m, ponieważ za bardzo wystaje poza obrys kombajnu, nawet przy składanej o 70° końcówce.

Kilka praktycznych uwag

Rura wyładowcza jest wystarczająco wydajna. Prawie pełen zbiornik Fendta Ideala 9T względnie Massey Fergusona Ideala 9T był rozładowany w niespełna 90 s. Podajnik ślimakowy zawsze startuje bez obciążenia, ponieważ zbiornik wyposażony jest w osłony otwierane hydraulicznie podczas wyładunku (Streamer Gates), które zapobiegają całkowitemu napełnieniu podajnika – to świetny pomysł! Dodatkową ich funkcją jest ograniczanie dopływu ziarna do ślimaka, regulowane w 4 pozycjach. Brzmi sensownie, ponieważ w pełnym strumieniu masy ziaren na przyczepę spada ponad ... 

Więcej na ten temat w Profi 1/2019. 

 
03. maj 2024 08:22