John Deere to jedyny producent, który w jednej serii ciągników może zaoferować fabryczne trzy wersje układu jezdnego, tj. tradycyjny kołowy (8R), na dwóch gąsienicach (8RT) i na czterech gąsienicach (8RX).
Nowa konstrukcja 8RX
Ciągnik serii 8RX to zupełnie inna konstrukcja w odniesieniu do kołowej wersji 8R. Różnice są ogromne, wersja z czterema gąsienicami ma inną, dłuższą ramę, dłuższy o 20 cm rozstaw osi, inną tylną i przednią oś. Podnośnik i tylna oś w ciągnikach 8RX przesunięte są do tyłu. Liczne zmiany w konstrukcji wersji na gąsienicach wpływają na zwiększenie masy ciągnika średnio o ok. 4,7 tony w porównaniu z ciągnikiem o tej samej mocy w wersji kołowej. Dopuszczalna masa całkowita ciągników John Deere 8RX wynosi aż 24 t (wersja kołowa 8R 18 t). Rozkład masy w 8RX wynosi 50/50, przedni balast należy wykorzystywać tylko podczas pracy z mocno obciążonym TUZ.
Model 8RX 410 robi wrażenie
Podczas pokazów organizowanych przez dilerów John Deere w polu pracował flagowy model 8RX 410. Ten kolos to prawdziwe monstrum, uprawa pola o powierzchni 50 ha zajęła mu chwilę. Aby w pełni wykorzystać jego możliwości potrzeba pól aż po horyzont.
Zmiany pod maską
Pod jednoczęściową, unoszoną do góry maską, zastosowano kilka istotnych zmian. Użytkownicy dotychczas oferowanych ciągników serii 8 dostrzegą w mgnieniu oka, że kompresor klimatyzacji i układu pneumatycznego przeniesione zostały na przód silnika i znajdują się tuż za chłodnicą. Poza tym oferowany do niedawna układ chłodzenia VariCool z hydraulicznie napędzanym wentylatorem zastąpiono tradycyjnym sprzęgłem wiskotycznym. W oczy rzuca się naklejka z lewej strony chłodnicy, gdzie wskazane są punkty inspekcji najważniejszych elementów silnika, a także numery katalogowe filtrów – przydatne rozwiązanie.
Najmocniejsze ciągniki serii 8R z oznaczeniem 410 dostępne są tylko z przekładnią…
Kompletny raport z pracy ciągnikiem John Deere 8RX prezentujemy w najnowszym profi 4/2020.
opr. aj