StoryEditor

Raport profi: film z pracy Belarusem 1523.3

Do ciągnika Belarus 1523.3 zaczepiliśmy ciężki 4-metrowy agregat i wykonaliśmy uprawę przed siewem kukurydzy. Przepływomierz w układzie paliwowym zmierzył rzeczywiste zużycie paliwa, a dzięki sonometrowi wiemy, jak głośno podczas pracy mruczy białoruska szóstka o pojemności 7,1 litra! 

22.06.2020., 00:00h




Mińska Fabryka Traktorów


Ciągniki marki Belarus produkowane są w Mińskiej Fabryce Traktorów od 74 lat. Słyną z prostych mechanicznych rozwiązań i niskiego zużycia paliwa. Mimo, że zdarzają się drobne usterki, to w większości przypadków można się z nimi uporać samodzielnie. Wiosną przetestowaliśmy model 1523.3, który ma sterowany elektrohydraulicznie podnośnik z przyciskami na prawym i lewym błotniku. Udźwig tylnego TUZ-a to 6500 kg. Duża panoramiczna kabina wygląda bardziej nowocześnie i oferuje więcej miejsca niż kabiny starszego typu.

2,5-tonowy agregat uprawowy

Testowany przez nas model był dodatkowo wyposażony w przedni TUZ o udźwigu 3 ton, dzięki czemu mogliśmy dociążyć przód ciągnika obciążnikiem 1200 kg. Umożliwiło to stabilną pracę z ciężkim 4-metrowym agregatem o masie 2,5 t. Do układu paliwowego podłączyliśmy przepływomierz, w celu precyzyjnego pomiaru zużycia paliwa w trakcie prac uprawowych. Ciśnienie w oponach wyregulowaliśmy na 1,8 bara i ruszyliśmy na pole.

Głośny, ale oszczędny

Na średniociężkiej glebie wykonaliśmy uprawę na ok 5-6 cm. Przy prędkości obrotowej silnika w zakresie 1700-1800 obr./min ciągnik osiągał prędkość ok 11 km/h. Uprawiliśmy parcele o powierzchni 3 ha. Sonometrem zmierzyliśmy, jak głośno mruczy białoruski 6-cylindrowiec. Niestety cicho nie było, na szczęście brzmienie silnika jest przyjemne dla ucha.

Przekładnia 16/8

Jednym ze słabszych punktów ciągnika Belarus jest skrzynia biegów. 16 biegów do przodu i 8 biegów do tyłu wybierane są za pomocą dwóch dźwigni. Na pierwszej z nich wybieramy zakresy przełożeń, a na drugiej wybieramy jeden spośród 4 biegów. Wybieranie przełożeń jest to szczególnie uciążliwe podczas transportu ciężkich ładunków. Natomiast w pracach polowych odczuwaliśmy brak rewersu.


Cena

Zaletą Belarusa 1523.3 jest wspomniana na prosta konstrukcja i w większości sterowanie mechaniczne. Belarus to solidna maszyna budżetowa. Cena wersji podstawowej ciągnika o mocy 158 KM to ok. 196 tys. zł netto. Za klimatyzację trzeba jednak dopłacić ok. 6000 zł netto.

Więcej szczegółów na temat testowanego ciągnika znajdziecie w 4 numerze magazynu „profi”.

opr. aj

28. kwiecień 2024 05:21