StoryEditor

Oszczędzaj paliwo i glebę!

Na nic zda się moc potężnego silnika, jeśli ciągnik ma nieodpowiednie opony i nie zadbasz o prawidłowe ciśnienie w kołach. Razem z Michelin podpowiadamy, jak tego uniknąć.

21.03.2022., 00:00h

Jesienią braliśmy udział w teście zorganizowanym przez firmę Michelin w okolicach Czempina. Był to jeden z wielu pokazów, organizowanych w 10 europejskich krajach. Do dyspozycji były dwa ciągniki New Holland T7.270 o mocy nominalnej 240 KM, z tylnymi kołami o największej dozwolonej dla tego modelu średnicy 1,95 m. Nawiasem mówiąc, Michelin zaleca zawsze korzystać z możliwie największych opon.

Mniej powietrza, lepszy uciąg

W pierwszym teście porównano możliwości opon niskociśnieniowych VF (ang. Very high Flexion), które dzięki technologii Ultraflex, pracują na mocno ugiętych ścianach bocznych (wybrzuszona na dole opona). W porównaniu z ogumieniem konwencjonalnym Michelin VF Ultraflex ma (przy takim samym ciśnieniu) o 40% większą nośność, lub przy takim samym obciążeniu może pracować z o 40% niższym ciśnieniem. Duże ugięcie zwiększa powierzchnię styku opony z podłożem, a w konsekwencji poprawia przyczepność i zmniejsza ugniatanie gleby.

Ciągnik miał opony przednie o rozmiarze 600/60 R30 oraz tylne 710/60 R42, a także układ centralnej regulacji ciśnienia marki PTG, który był podłączony do sprężarki ciągnika. Rozkład masy ciągnika wyn...

Ten artykuł jest dostępny wyłączenie dla Prenumeratorów Profi
Zyskaj dostęp do tego i innych wyjątkowych artykułów
23. listopad 2024 09:51