StoryEditor

Steyr S-Brake: i możesz dać po hamulcach!

Ciągnik, przyczepa, ciężki ładunek, duża prędkość i nagłe hamowanie. Znasz to uczucie, gdy zestaw Ci się „składa”? Przeczytaj, co na to Steyr.

31.07.2019., 00:00h
Pędzisz ciągnikiem z przyczepą, a tu trzeba nagle przyhamować. I co? Zestaw może się „złożyć” i uszkodzić się, nie mówiąc o innych, bardziej przykrych konsekwencjach dla traktorzysty. Choć ostrożnej jazdy i myślenia „za kółkiem” nigdy za wiele, marka Steyr zaprezentowała na polowych pokazach w St. Valentin w Austrii układ hamulcowy S-Brake, który automatycznie rozwiązuje ten problem.

Podczas nagłego hamowania, albo zbyt mocnego przydepnięcia hamulca czy przyhamowania joystickiem, do akcji wkracza układ hamulcowy S-Brake. Załącza on hamulce podczepionego do ciągnika pojazdu. Zarówno w przypadku przyczepy, wozu załadowczego, prasy lub innego narzędzia układ hamulcowy S-Brake zapobiega kolizji z ciągnikiem i zapewnia pełną sterowność zespołu. 

Redakcja Profi sprawdziła to w lipcu br. na polnych, szutrowych drogach Austrii. Choć daliśmy dobrze po „garach” sześciocylindrowego Steyra Profi, ciągnącego przyczepę samozaładowczą Pottinger Torro, przy przyhamowaniu joystickiem czy pedałem hamulca ciągnik przyhamowywał elegancko ciągnięty pojazd. Stabilność była zapewniona. Organizatorzy zainstalowali w kabinie traktora dodatkowo manometr, który pokazywał dokładnie moment zadziałania systemu S-Brake.

Automatyczne bezpieczeństwo


Układ Steyr S-Brake jest włączany na monitorze S-TECH 700. Można to zrobić również w dowolnym momencie podczas jazdy, a aktywacja układu jest sygnalizowana zieloną ikoną przyczepy na monitorze w ciągniku. 

Wyłączenie układu jest możliwe tylko przy postoju – na monitorze pojawi się szara ikona przyczepy. Przy włączeniu układu S-Brake, monitoruje on aktualną sytuację podczas jazdy. Gdy operator zmniejszy prędkość jazdy ciągnika za pomocą joisticka  Multicontrollera lub pedału gazu, S-Brake oblicza siłę hamowania wymaganą do zwolnienia przyczepy. Odbywa się to na podstawie momentu obrotowego określonego za pomocą umieszczonego na wejściu przekładni czujnika na kole zamachowym oraz danych ze sterownika silnika. 
Zastosowanie odpowiedniego ciśnienia hamowania w podczepionym do ciągnika pojeździe pozwala zsynchronizować hamowanie ciągnikiem i przyczepą oraz zapewnić stabilność zespołu. 




S-brake Steyr 

Załączony układ STEYR S-Brake działa do prędkości 35 km/h. Ta granica została określona, aby operator mógł regulować prędkość podczas jazdy bez aktywowania hamulca przyczepy. Jeśli układ hamulcowy S-Brake musiałby bardzo często ingerować przy prędkości poniżej 35 km/h, operator zostanie poinformowany o tej sytuacji za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych. Ponadto hamulec jest załączany tylko w trybie pulsującym i każdorazowo tylko po pięciu sekundach z krótkimi przerwami, aby uniknąć przegrzania się układu hamulcowego i ograniczenia siły hamowania.
Rozwiązanie jest oferowane jako opcja w ciągnikach serii Terrus CVT, CVT oraz Profi CVT. W przyszłości będzie oferowane również w innych modelach.

Choć Steyr nieskromnie nazywa to fajne rozwiązanie „najlepszym w branży”, przypomnijmy, że podobny system dostępny jest w maszynach New Holland.

Opr. pł
23. listopad 2024 09:09