W lipcu 2022 r. zarejestrowano 1174 nowych ciągników. To drugi najlepszy wynik w tym roku pod względem rejestracji w jednym miesiącu. Teraz gorsze wieści, bo w sumie od początku 20022 r. zarejestrowano 6772 nowych ciągników, to o 1130 traktorów mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Zatem spadek sprzedaży jest duży i wynosi aż 14,3% w stosunku do zeszłorocznego okresu.
Kto na minusie, kto na plusie?
Porównanie pierwszych siedmiu miesięcy 2021 r. do identycznego okresu 2022 r. pokazuje komu ubyło najwięcej rejestracji nowych ciągników, licząc w sztukach:
- New Holland -368 szt.
- Kubota -258 szt.
- Arbos - 209 szt.
- Deutz-Fahr -191 szt.
- Zetor -181 szt.
W podanym okresie najwięcej zyskały marki:
- John Deere +91 szt.
- Massey Ferguson +72 szt.
- Farmtrac +25 szt.
- Case IH +12 szt.
- McCormick +9 szt.
Udział w rynku i topowe modele
Na pierwszym miejscu jest New Holland z wynikiem 16,8% (od stycznia do końca lipca br.), druga lokata przypadła marce John Deere 13,5%. Między trzecim a piątym miejscem różnice są minimalne: Kubota 8,9%, Deutz-Fahr 8,8%, Case IH 8,6%. Po siedmiu miesiącach br. na szczycie tabeli jest John Deere 6155M, którego zarejestrowano 229 szt. Case IH Puma 150 zajmuje drugie miejsce z wynikiem 136 szt. Na trzecim miejscu jest John Deere 6120M, którego zarejestrowano 117 szt. Tuż za podium znalazł się Zetor Major CL 80, który miał 102 rejestracje. Na piątym miejscu uplasował się Massey Ferguson MF 5709M – równo 100 szt.
Traktory używane
Przejdźmy teraz do traktorów z drugiej ręki. Jak wynika z danych zestawionych przez PIGMiUR na podstawie bazy CEPiK, na rynku wtórnym po siedmiu miesiącach 2022 roku zarejestrowano 12 209 ciągników używanych. To o 288 szt. mniej niż w tym samym okresie 2021 roku, co stanowi spadek o 2,3 %. Liderem rynku wtórnego w okresie styczeń-lipiec br. jest John Deere. Zarejestrowano 1795 ciągników używanych tej marki. John Deere ma aż 14,7% udziału w rynku używanych ciągników i jest liderem w trzech kategoriach wiekowych: 3-5, 6-10 i 11-20 lat. W najstarszej kategorii, powyżej 20 lat przoduje marka Ursus z udziałami (w tej kategorii wiekowej) na poziomie 17,1%.
opr. jj