r e k l a m a

Partner serwisu

Tak powstają opony Vredestein

Tak powstają opony Vredestein

Opony rolnicze to nie jest przypadkowa mieszanka gumy i dodatków, ale złożona procedura, której efektem jest elastyczna opona, pracująca z niskim ciśnieniem.

r e k l a m a



Weź nieco naturalnego i syntetycznego kauczuku, dołóż szczyptę sadzy, a do tego dwie porcje krzemionki oraz odrobinę oleju mineralnego. Wymieszaj to delikatnie i rozłóż równomiernie na tkaninie, dodając druty wzmacniające. Następnie wsadź do dużego szybkowaru, a otrzymasz gotową oponę rolniczą. 

Tajny przepis

To nie magiczny przepis, bo w rzeczywistości nie jest to takie proste, ale lista składników jest niemal poprawna. Każdy producent ma własny, tajny przepis. Podczas wizyty w holenderskim Enschede nie chodziło nam o to, aby go rozszyfrowywać, bo byliśmy gośćmi zakładu Apollo Vredestein. Firma Vredestein funkcjonuje w branży rolniczej od 1955 r. Zasadniczy trzon produkcji stanowią jednak opony do samochodów. 

Kauczuk i kauczuk...

Zacznijmy od gumy. Kauczuk naturalny i produkowany syntetycznie wraz z innymi składnikami (krzemiany, węglany, plastyfikatory, oleje i 20 innych dodatków) trafiają do miksera. Kauczuk syntetyczny daje oponie elastyczność, czego nie można osiągnąć wyłącznie przy użyciu kauczuku naturalnego. 

Niemal jak ciasto

Twarda masa jest ugniatana na miękko za pomocą haków, takich jak do ciasta. W każdej partii jest ok. 300 kg materiału. Po drugim ugniataniu, które trwa kilka minut, materiał nagrzewa się do temp. ok. 150°C. Następnie trafia do wytłaczarki, po czym surowa masa jest gotowa do produkcji opon. Forma naciska na mieszankę gumy pod dużym ciśnieniem. Następnie surowiec jest szybko schładzany do temperatury 25°C i natryskiwany mydłem, co zapobiega sklejaniu się poszczególnych warstw. 

Przydatne tekstylia

Opona to nie tylko guma, bo istotnym elementem są specjalne sznury tekstylne o wysokiej wytrzymałości. Dzięki temu ogumienie jest elastyczne i trwałe. Istotne znaczenie ma także zachowanie pożądanego kształtu opony. W tym celu mieszanka gumy nakładana jest na wspomniane sznury z dużą precyzją. Wytrzymałość opony osiąga się przez dodatkowe zbrojenie za pomocą specjalnej tkaniny i stalowego drutu.  

opr. jj

Cały artykuł mogą przeczytać Państwo w magazynie "profi" 4/2019 str. 52-55. 

Nie znasz jeszcze magazynu profi? 

Zamów bezpłatny egzemplarz
Okładka Profi

Zobacz także

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody