Nowa seria maszyn powstała mając na uwadze klientów szukających uniwersalnych rozwiązań. Nowe modele (N-221/3-3 oraz N-221/3-4 CS Line) o ładownościach 6 i 8 ton oraz pojemnościach ładunkowych – odpowiednio - 7,6 i 9,3 m3 mogą w zależności od adaptera rozrzucać obornik, wapno, pomiot lub torf.
Co nowego w serii CS-Line?
Nowe rozwiązania w wersji podstawowej maszyn to m.in. ocynkowana ogniowo skrzynia skorupowa z wymiennym płatem podłogi, wyposażona w glilotynę przed adapterem, napędzany hydraulicznie przenośnik podłogowy, zawieszenie typu tandem na resorach parabolicznych współpracujące z instalacją hamulcową marki Haldex, wyposażoną w zawór ALB (korektor siły hamowania - uzależnia on siłę hamowania osi od stopnia obciążenia pojazdu).
Rozrzutnik wyposażony jest w czterobębnowy, pionowy adapter rozrzucający z wymiennymi nożami. Jak informuje producent, w standardowym wyposażeniu nie zabraknie wspornika przewodów i rozdzielacz hydraulicznego zamontowanego na obrotowym dyszlu z wymienną końcówką. W wersji 6-tonowej zastosowano koła w rozmiarze 400/60-15,5, natomiast w wersji 8-tonowej w rozmiarze 500/50-17. W obu przypadkach użyto nowego ogumienia. Wśród opcji dodatkowych znajdują się m.in.: hydrauliczna podpora dyszla, deflektor kierunku rozrzutu sterowany manualnie lub hydraulicznie i nadstawy służące do przekształcenia rozrzutnika w przyczepę objętościową.
Tandemowy N-264/1
Rozrzutnik N-264/1 CS-Line to następca, produkowanego w Czarnej Białostockiej N-264 - rozrzutnika skorupowego na podwoziu tandem. Objętość skrzyni ładunkowej wynosi 12,9 m3, natomiast ładowność - 14 ton. Maszyna przed uzyskaniem homologacji europejskiej przeszła wiele istotnych zmian w układzie jezdnym, hamulcowym i elektrycznym - zastosowano m.in. osie ADR oraz system hamulcowy marki Haldex. Proces produkcyjny rozrzutnika został przystosowany do zastosowania technologii ocynku ogniowego - W praktyce oznacza to, że skrzynia ładunkowa - inaczej niż tradycyjna skorupa - jest skręcana z wielu mniejszych elementów, będąc przy tym całkowicie szczelną - mówi Łukasz Chełmiński, dyrektor ds. eksportu maszyn Cynkometu.
Ciekawostką jest również wymienny płat podłogi skrzyni ładunkowej czy obrotowy dyszel z wymienną końcówką, przystosowany do łączenia z górnym i dolnym zaczepem ciągnika. Maszyna wyposażona jest w dwubębnowy, poziomy adapter rozdrabniający z dwoma talerzami rozrzucającymi z unoszoną hydraulicznie klapą. W wersji standardowej znajdują się również dwie przekładnie hydrauliczne, napędzające przenośnik podłogowy, zasuwa hydrauliczna skrzyni ładunkowej oraz ogumienie 550/60-22,5. Opcjonalnie rozrzutnik może zostać wyposażony w nadstawy powiększające objętość skrzyni do 16,48 m3 oraz adapter dwubębnowy pionowy z dwuczęściowym deflektorem kierunku rozrzutu sterowanym mechanicznie lub hydraulicznie.
Zeus w nowej wersji
„Zeus” to pierwszy w ofercie rozrzutnik jednoosiowy z dużym kołem, który firma zaprojektowała i wyprodukowała wychodząc naprzeciw wielu zapytaniom zarówno z rynku polskiego, jak i od kontrahentów zagranicznych. Pojemność ładunkowa maszyny wynosi 17,3 m3, a ładowność – 14 ton. Zalety rozrzutnika to - poza technologią ocynku ogniowego - rozwiązania konstrukcyjne są podobne do tych, zastosowanych w N-264/1, hydraulicznie regulowany dyszel oraz opony o rozmiarze 580/70-38. Maszyna wyposażona jest w adapter dwubębnowy pionowy z talerzami rozrzucającymi. Wszystkie cztery modele posiadają już homologację europejską, co pozwala bezproblemowo zarejestrować je, jako maszyny rolnicze kategorii S i poruszać się po drogach publicznych krajów UE. Producent zapowiada, że w najbliższym czasie oferta serii CS-Line zostanie wzbogacona o rozrzutniki skorupowe o ładownościach od 4,5 t do 16 t.
opr. łs
fot. Cynkomet