StoryEditor

Nowy czterokołowiec Vredo VT 5536

Na sezon 2022 Vredo, holenderski producent beczkowozów samobieżnych, wprowadza czterokołowy model VT 5536.

13.03.2022., 00:00h



Marka Vredo w Polsce jest mało znana, ale o takich gigantach chętnie przeczyta każdy fan techniki. Otóż nowy model VT 5536 holenderskiemu producentowi stanąć w szranki z podobnymi, ale bardziej znanymi pojazdami konkurencyjnych marek, tj. Holmer czy Vervaet, a także Ploeger. Co prawda, w tym segmencie beczkowozów Vredo miało swojego reprezentanta, lecz mniejszy model dwuosiowy 5518 (na zdjęciu poniżej) został wycofany z portfolio. Powodem były wysoka cena w porównaniu z konkurencją, a także droga przekładnia z rozdziałem mocy marki Vredo, która jest również montowana w dużych pojazdach trzyosiowych.


Vredo VT 5536 jest lżejszy

Według producenta nowy VT 5536 jest o 5 t lżejszy od poprzedniego pojazdu dwuosiowego ze zbiornikiem o pojemności 22 m3. Na etapie projektowania Holendrzy zweryfikowali cały układ napędowy. Maszyny o mocy 550 KM zyskały nową skrzynię biegów VVT 550. Jednak w przeciwieństwie do dużych pojazdów trzyosiowych napęd nie jest dzielony, ale w pełni hydrostatyczny. Warto zauważyć, że Vredo przywiązuje dużą wagę do wydajności układów hydrostatycznych. Producent zapewnia, że dzięki dwóm zakresom jazdy i optymalnemu zakresowi obrotów silników hydraulicznych, beczkowóz VT 5536 powinien być jednocześnie wygodny i ekonomiczny.

Dane techniczne VT 5536

Za podawanie gnojowicy ze zbiornik o pojemności 22 m3 odpowiada rotacyjna pompa krzywkowa marki Vogelsang o wydajności 12 tys. l/min. Odchylany układ zawieszenia, który podnosi 8 t, jest bardzo blisko tylnej osi, co ogranicza siły działające na maszynę, po zawieszeniu aplikatora. 

Aby w ciągu 1,5 minuty napełnić zbiornik, producent korzysta z doświadczeń zebranych podczas tworzenia modelu VT 7138. Dzięki specjalnie opracowanej napędzanej hydraulicznej pompie odśrodkowej z 10-calowym ramieniem ssącym, gnojowica jest szybko wtłaczana do poliestrowego zbiornika. W opcji ramię ssące ma teleskopową końcówkę i jest dobrze widoczne z kabiny. Dzięki niemu można pobierać gnojowicę z lewej lub prawej strony maszyny.



Silnik Scania DC13

VT 5536 jest napędzany sześciocylindrowym silnikiem Scania DC 13, który generuje moc maksymalną 550 KM (Euro V) oraz imponujący moment obrotowy 2465 Nm. Z osiami marki Omsi i oponami Mitas 1000/65 R32 beczkowóz ma 3,14 m szerokości i promień zawracania 17,60 m. Opcjonalnie szerokość całkowitą można zmniejszyć do 3 m stosując opony o rozmiarze 900/60R42. W opcji dostępna jest dodatkowa oś podporowa do transportu drogowego.

opr. aj

fot. firmowe

23. listopad 2024 00:38