Po premierze dużych ciągników z oznaczeniem 8S na masce (raport z pracy w „profi” 1-2021), Massey Ferguson prezentuje nową serię ciągników średniej mocy. Modele nowej serii 5S stylistyką nawiązują do korzeni – z charakterystycznym szarym pasem w kształcie łyżwy i wzorem w kształcie chomąta na masce, które znane są jeszcze z serii MF 100.
Silniki AGCO Power
Wszystkie 5 modeli 5S wyposażone są w 4-cylindrowe silniki AGCO Power o pojemności 4,4 l oferujące moc, w zależności od modelu, od 105 do 145 KM. Spełnienie normy emisji spalin Stage V zapewnia opracowana przez Massey Ferguson technologia All-In-One. Jak zapewnia producent, układ oczyszczania spalin z reduktorem katalitycznym (SCR) oraz DOC i katalizatorem sadzy nie dość, że w całości mieści się pod obniżaną maską silnika, to określa jego trwałość na cały okres eksploatacji ciągnika. To rozwiązanie w połączeniu z wydłużonymi okresami wymiany oleju silnikowego i filtra paliwa (co 600 h), obniża koszty utrzymania maszyny. W porównaniu do poprzedniej serii 5700 zoptymalizowano również układ przepływu powietrza, co większa wydajność chłodzenia silnika.
Przekładnie w ciągnikach 5S
Ciągniki serii 5S są dostępne z przekładnią Dyna 4 z układem biegów 16/16, lub Dyna-6 z biegami 24/24 w technologii semi-powershift. Obydwie przekładnie mają funkcję wyboru biegu neutralnego podczas hamowania. W opcji są biegi pełzające, które umożliwiają jazdę z prędkością od 70 m/h (z kołami 34’calowymi) lub 80 m/h (z kołami 38-calowymi). Dostępne są 3 wersje wyposażenia.
Trzy wersje wyposażenia
W wersji podstawowej – Essential – sterowanie przekładnią Dyna 4 odbywa się za pomocą dźwigni typu T oraz funkcją Speedmatching, która dobiera najlepsze przełożenie powershift do prędkości jazdy podczas zmiany biegów. Przekładnia Dyna 6 jest dostępna z AutoDrive. Wersja Essential wyposażona jest w pompę hydrauliczną o wydajności 58 l/min oraz dwa mechanicznie sterowane zawory w standardzie (kolejne dwa w opcji). Najbogatszą wersję wyposażenia – Exclusive – wyróżnia rozbudowany układ hydrauliczny z nawet 8 zaworami, sterowanymi za pomocą osobnego joysticka. Dostępny jest także joystick Multipad, automatyczna klimatyzacja, fotel Superluxe amortyzowany pneumatycznie oraz dotykowy terminal Datatronic 5. Efficient, czyli pośrednia wersja wyposażenia, ma już tylko 4 zawory hydrauliczne (2 sterowane mechanicznie i dwa elektrycznie) i manualną klimatyzację. Terminal Datatronic 5 dostępny jest w opcji. Wersje Efficient i Exclusive w standardzie oferują przekładnie Dyna 4 lub Dyna 6 sterowane joystickiem Multipad oraz pompę hydrauliczną o wydajności 110l/min. Jest również funkcja AutoDrive do automatycznej zmiany biegów (podczas prac polowych) i zakresów (podczas prac transportowych).
Ulepszone wnętrze Massey Ferguson 5S
Kabina oprócz charakterystycznego srebrnego koloru zyskała nowy układ klimatyzacji i ogrzewania powietrza, który jest bardziej wydajny niż w starszej serii 5700. Producent zapewnia, że traktorzysta dzięki obniżanej masce ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. W wersjach Exclusive i Efficient są nowe podłokietniki z joystickiem Multipad, takim samym, jak we flagowym ciągniku 8S. Umożliwia on sterowanie kierunkiem jazdy przód-tył, pracą podnośnika i zaworami hydrauliki zewnętrznej. Multipad można doposażyć w mikromanipulator do sterowania dwoma tylnymi zaworami hydrauliki zewnętrznej, a z terminalem Datatronic 5 – dowolnym zaworem układu hydraulicznego. Ładowacz czołowy sterowany jest za pomocą oddzielnego joysticka, który znajduje się obok Multipad. Z kolei wersja Essential ma krótszy podłokietnik, a przekładnią steruje niewielka dźwignia z boku fotela traktorzysty. Do obsługi hydrauliki zewnętrznej służą osobne dźwignia, a ładowaczem czołowym steruje się joystickiem umieszczonym przed podłokietnikiem.
Amortyzowana oś przednia
Seria 5S ma wzmocnioną i amortyzowaną przednią oś, a duży kąt skrętu kół umożliwia wykonywanie ciasnych nawrotów o promieniu 4 m. Komfort pracy na nierównościach zapewnia elektronicznie sterowane zawieszenie hydrauliczne złożone z dwóch siłowników i trzech akumulatorów do pochłaniania wstrząsów. Pracę z ciężkimi narzędziami umożliwia tylny TUZ o udźwigu 5,7 t, który w niektórych wersjach wyposażenia można zwiększyć do 6 t. Zaczep typu pick-up jest dostępny w opcji, podobnie jak przedni TUZ o udźwigu 3 t.
Ekran dotykowy i funkcje Smart Farming
Każdy model Massey Ferguson 5S można wyposażyć w system telemetrii MF Connect, który umożliwia nadzorowanie floty maszyn wraz z określeniem bieżącego położenia ciągnika i przebytej drogi. Terminal Datatronic 5, który współpracuje z ISOBUS jest standardem w wersji Exclusive, a w Efficient i Essential dostępny jest jako opcja. Za pomocą Datatronic 5 obsługiwane są wszystkie funkcje Smart Farming, uwzględniając automatyczne prowadzenia ciągnika MF Guide, kontrolę sekcji MF Section Control i regulacją dawkowania MF Rate Control, która oferuje do 36 sekcji roboczych. W terminalu znajdziemy również oprogramowanie MF TaskDoc do zapisu wykonywanych prac i tworzenia map zabiegów, ewidencji zużycia paliwa, tworzenia protokołów prac, a także zapisu wydatków środków produkcji w przeliczeniu na hektar.
opr. aj