Do autonomicznego prowadzenia pojazdów sztuczna inteligencja wymaga dużej liczby danych o otoczeniu zbieranych w czasie rzeczywistym. Bardzo ważną rolę w rejestrowaniu warunków zewnętrznych odgrywają między innymi czujniki połączone z oponami. Wszak to jedyny element ciągnika czy samochodu, który ma kontakt z podłożem.
Pojazdy autonomiczne zbierają dane z opon
Nieustannie rozwijana automatyzacja i autonomiczność maszyn stawia nowe wymagania wobec opon. Już nie wystarczy, żeby zapewniała dobrą przyczepność do podłoża, niskie ugniatanie gleby czy odporność na aquaplaning. W ciągu najbliższych kilku lat potrzebna będzie technologia generująca dane z opon w czasie rzeczywistym.
– Niezależnie od tego, jak inteligentny jest samochód, opony są jego jedynym łącznikiem z drogą – mówi Jukka Kasi, wiceprezes ds. produktów i marketingu Nokian Tyres.
Dane zebrane z opon w połączeniu z informacjami o lokalnej pogodzie będą stanowiły bazę na podstawie której, komputer pokładowy (sztuczna inteligencja) podejmie decyzję o sposobie prowadzenia pojazdu. Czujniki w oponach mogą monitorować ich zużycie, ciśnienie powietrza oraz temperaturę panujące w ich wnętrzu.
– Kiedy samochód nie ma kierowcy, który zadba o stosowanie odpowiednich opon, parametry bezpieczeństwa trzeba mierzyć inaczej – podsumowuje Mika Penttilä, dyrektor ds. technologii cyfrowych Nokian Tyres.
Czas na wymianę
Zanim autonomiczne pojazdy na dobre zagoszczą na drogach, „inteligentne” opony otwierają nowe możliwości w zakresie obsługi.
– Opona może przekazać dane o zużyciu do komputera pokładowego, który powiadomi kierowcę, że opon można będzie jeszcze używać bezpiecznie przez trzy miesiące. Jednocześnie system zaleci kontakt z najbliższym sprzedawcą opon i poinformuje, jak to zrobić. Współczesne samochody już teraz w podobny sposób informują kierowcę, że paliwo się wyczerpuje, i wskazują drogę do najbliższej stacji – wyjaśnia Mika Penttilä.
Rola "inteligentnych" opon w usługach car-sharing
Obsługa profilaktyczna jest szczególnie ważna w usługach krótkoterminowego wynajmu samochodów zwanych również współużytkowaniem samochodów (ang. car-sharing) lub auto na minuty. Będzie to tym bardziej istotne, jeśli w przyszłości będą to pojazdy autonomiczne. Dzięki „inteligentnym” oponom klienci korzystający z tego typu usługi unikną przykrych niespodzianek. Według specjalistów firmy Nokian na prawdziwą rewolucję w dziedzinie autonomii trzeba jeszcze poczekać, ale już są dostępne rozwiązania z czujnikami i „inteligentnymi” oponami.
TPMS i Nokian Intuitu
System TPMS monitorujący ciśnienie w ogumieniu poprawia bezpieczeństwo na drogach i przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa i wydłuża żywotność opon. Innym przykładem jest Nokian Tyres Intuitu. Technologia na razie zarezerwowana dla opon rolniczych łączy czujniki w oponach z aplikacją mobilną do zbierania danych. Jukka Kasi uważa, że rozwiązania takie jak Intuitu staną się powszechne także w segmencie użytkowników indywidualnych, zanim na drogach pojawią się pojazdy autonomiczne.
– Opony „inteligentne” upowszechnią się najpierw w samochodach elektrycznych, ponieważ mają one duże koła i mnóstwo czujników oraz łączy z oponami. Stanie się tak w ciągu około pięciu lat – podsumowuje Jukka Kasi.
opr. aj
fot. firmowe