StoryEditor

Na wiosnę Michelin SprayBib

Opony Michelin pomagają chronić wiosenne uprawy

31.05.2020., 00:00h

Uprawy rolnicze nie mają lekko, gdy wiosną na pola wjeżdża ciężki sprzęt zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych. Tworzą się koleiny, którymi spływa woda, wypłukując nawozy i środki ochrony roślin. Aby temu zapobiec, powstały opony Michelin SprayBib w technologii Michelin Ultraflex, która chroni glebę, obniża zużycie paliwa i zwiększa trakcję.

Niższe ciśnienie

W porównaniu do opon produkowanych w tradycyjnej technologii opona Michelin SprayBib dzięki zwiększonej nośności przy niezmienionym ciśnieniu umożliwia konstruowanie jeszcze większych maszyn rolniczych. W praktyce nośność standardowej opony napompowanej do ciśnienia 5,5 bara wynosi 5,8 tony, podczas gdy opona Michelin SprayBib przy tej nośności może być używana z ciśnieniem 3,6 bara. Podsumowując, Michelin SprayBib pracuje z ciśnieniem o 40% niższym od ciśnienia w oponach o tym samym rozmiarze opartych na standardowych technologiach.

Transport drogowy

Opony Michelin SprayBib opracowano również pod kątem poprawy komfortu jazdy po szosie. Maksymalna dozwolona prędkość jazdy na oponach Michelin SprayBib to 65 km/h – o ile jest to zgodnie z obowiązującymi przepisami – przy obciążeniu do 6500 kg na oponę. Jak wyjaśnia firma, zastosowanie technologii Michelin Ultraflex w oponach umożliwia znaczne zwiększenie produktywności i rentowności gospodarstw rolnych, w szczególności przez:

  • ochronę gleby,
  • obniżenie zużycia paliwa,
  • większą trwałość ogumienia.  

Oznaczenia IF i VF

Rodzinę opon z wykorzystaniem technologii Ultraflex można łatwo rozpoznać po oznaczeniach IF (Improved Flexion tyre – opona  o podwyższonym ugięciu) i VF (Very High Flexion tyre – opona o bardzo wysokim ugięciu)umieszczonych na bokach opon.

Ochrona gleby

Opony rolnicze musi cechować maksymalna elastyczność, co zapewnia im dużą nośność bez zapadania się w grunt lub ugniatania gleby. Opony z opatentowaną technologią Michelin Ultraflex wyróżniają się konstrukcją umożliwiającą pracę przy niskim ciśnieniu powietrza i z większą powierzchnią kontaktu bieżnika z podłożem. Dzięki tej technologii Michelin może produkować opony o bardziej elastycznym boku bez szkody dla trwałości i wytrzymałości bieżnika.

Mniejsze ugniatanie i poślizg

Mimo wzrostu obciążenia lub prędkości pojazdu, ciśnienie w oponach Michelin będzie zawsze niższe niż ciśnienie w oponach standardowych. Mniejsze ugniatanie gleby umożliwia ochronę pól i utrzymanie ich pełnej żyzności. Mniejszy poślizg opon to z kolei oszczędność paliwa i skrócenie czasu pracy.

Trwałość ogumienia

Dzisiejsze rolnictwo często wymaga prowadzenia upraw na polach oddalonych od siebie. Jeśli rolnicy pracujący na kilku polach i pokonujący nieraz znaczne odległości między nimi będą wymagać trwałości od swoich opon. Aby sprostać temu wyzwaniu, inżynierowie Michelin skoncentrowali się na dwóch obszarach:

  • Bardziej płaskie czoło opony umożliwia równomierne rozłożenie sił działających na całym obszarze kontaktu opony z podłożem, prowadząc do bardziej równomiernego, a więc wolniejszego zużywania się ogumienia.
  • Nowe klocki bieżnika – ich innowacyjne ułożenie pod nieco innym kątem, kształt i wysokość pozwoliły uzyskać opony łączące uciąg na polu z odpornością na ścieranie na szosie.

Konstrukcja opon Ultraflex:

  •  Wzmocnione barki opon gwarantują wytrzymałość pomimo większej elastyczności boków opony (dla większej odporności na naprężenia pod wpływem obciążenia lub prędkości).
  •  Mieszanka gumy o niskiej histerezie zapobiega przegrzewaniu się opony, dzięki czemu jest ona jeszcze trwalsza.
  • Bardziej płaskie czoło opony zmniejsza ugniatanie gleby i zapewnia znakomitą trwałość bieżnika.
  • Zwiększony obszar ugięcia boku opony zwiększa komfort jazdy.

Do różnych zadań

Technologia Michelin Ultraflex jest stosowana w oponach używanych na wszystkich etapach prac polowych: oponie Michelin SprayBib do opryskiwaczy, oponie Michelin CerexBib do kombajnów i oponach do ciągników Michelin AxioBib i Michelin XeoBib.

 opr. jj

18. kwiecień 2024 16:31