StoryEditor

Massey Ferguson – nowe ciągniki serii 6S

Po dużych zmianach w ciągnikach serii 5S i 8S Massey Ferguson zaprezentował najnowszą generację ciągników serii 6S. Jakie elementy, oprócz stylistyki, zostały zmienione?

08.09.2021., 00:00h

Nowy stary wygląd

Najnowsze ciągniki marki Massey Ferguson można rozpoznać już na pierwszy rzut oka. Wszystko dzięki wprowadzonej po raz pierwszy w ciągnikach serii 8S nowej stylistyce „Neo-retro”. Dobór kolorów kabiny i szary pas na masce nawiązują do historycznego malowania ciągników Massey Ferguson. Nowa seria ciągników to łącznie 5 modeli o mocy silnika od 135 do 180 KM. Moc ciągnika zamontowanego w konkretnym ciągniku będzie można odczytać wprost z naklejki na masce, ponieważ 3 ostatnie cyfry oznaczenia ciągnika to właśnie jego moc. No chyba, że nowy właściciel zdecyduje się podnieść moc, wtedy już tak łatwo nie będzie. Wszystkie ciągniki są napędzane przez 4-cylindrowe silniki AGCO Power. Czy to dobre rozwiązanie? Ocenę pozostawiam przyszłym użytkownikom, ale skoro marka odwołuje się do swojej długiej historii, to może warto byłoby popracować nad wyposażeniem ciągników serii 6 w silniki 6-cylindrowe? Wracając do tematu, wszystkie silniki są wyposażone w system zarządzania mocą EPM, który pozwala na wygenerowanie dodatkowych 15 – 20 KM. Docelowo nowa seria 6S ma zastąpić dotychczasową serię 6700.

Dwie opcje przekładni

Producent oferuje do wyboru dwie opcje przekładni. Pierwsza z nich to przekładnia bezstopniowa Dyna-VT. W trybie Super Eco prędkość 40 km/h jest osiągana już przy 1450 obr/min.  Druga to Dyna 6 czyli przekładnia Powershift o 24 przełożeniach do przodu i do tyłu i trybem automatycznej zmiany przełożeń AutoDrive. Do sterowania skrzynią biegów i nie tylko, służy joystick Multipad znany z serii 8S. Do sterowania podnośnikiem służy przełącznik kołyskowy, a pozostałe przełączniki są wykorzystywane m. in. do ustawiania tempomatu, trybu jazdy czy aktywowania MF Guide. Zawiera również mikrojoystick do sterowania dwoma elektrycznymi zaworami hydraulicznymi. Inna, wyjątkowa opcja joysticka wielofunkcyjnego zapewnia proste i wygodne sterowanie opcjonalnym ładowaczem lub przednim podnośnikiem. Oprócz nowej dźwigni na bocznym panelu znalazł się 9-calowy, dotykowy terminal Datatronic 5. Nowością w wersjach wyposażenia Exclusive i Efficient jest możliwość obsługi radia i telefonu komórkowego oraz odtwarzanie multimediów za pośrednictwem ekranu Datatronic 5. Nowością jest również opcja MF E-Loader. Pozwala ona na ważenie ładunków przewożonych ładowaczem a następnie zestawienie danych w formie pliku arkusza kalkulacyjnego.

Komfortowa kabina

Producent zadbał o wysoki standard wykonania kabiny. Deklarowany poziom hałasu to 70 dB. Fotel operatora jest standardowo amortyzowany, a opcjonalne wyposażenie to ogrzewanie, wentylacja i wykończenie prawdziwą skórą. W wersjach Exclusive i Efficient dostępny jest również nowy podłokietnik połączony z fotelem, zawierający wszystko, czego operator potrzebuje do obsługi silnika, skrzyni biegów, hydrauliki, podnośnika i WOM, a także przełączniki do radia i telefonu. Oprócz fotela amortyzowana może być również cała kabina. Można wybierać pomiędzy amortyzacją pasywną a aktywną. Dodatkowo oferowana jest również amortyzowana przednia oś. Dodatkowe okno dachowe Visio Roof poprawia widoczność na podniesiony ładowacz czołowy.

Zwrotny siłacz

Deklarowany przez producenta promień skrętu wynosi 4,75 metra, przy rozstawie osi równym 2,67 m. Tylny TUZ ma udźwig 9600 kg. Układ hydrauliczny z układem Load Sensing ma standardową wydajność 110 l/min. Opcjonalnie dostępny jest również układ z pompą o wydatku 150 l/min. W przypadku ciągnika wyposażonego w przekładnię Dyna VT standardem jest pompa o wydajności 190 l/min. Aby zapewnić optymalną przyczepność i ochronę gleby, modele MF 6S.165 i MF 6S.180 można wyposażyć w najnowsze tylne opony Michelin VF650/60R42.
 
Premiera ciągników, póki co odbyła się w formie „on-line”. Liczymy jednak, że niedługo będziemy mogli podzielić się z Wami wrażeniami z pracy nowymi ciągnikami serii 6S.
 
Opr. ap
Fot. Firmowe
23. kwiecień 2024 13:50