Na tej wirtualnej edycji targów EIMA od 11 do 15 listopada 2020 r. można zobaczyć nagrodzony ciągnik. To Landini REX4 Electra - Evolving Hybrid z elektrycznym napędem przednich kół, odzyskiwaniem energii hamowania, kabiną z elektronicznie sterowanym zawieszeniem oraz półautomatyczną skrzynią biegów, która umożliwia wybór prędkości za pomocą joysticka.
Dzieło Argo Tractor
W ramach tego oryginalnego projektu Argo Tractor opracowało zarówno część mechaniczną, jak i komponenty elektryczne. REX4 Electra ma silnik wysokoprężny o mocy 110 KM, skrzynię biegów Reverse Power Shuttle i 3 biegi Powershift (H-M-L). Ten zwinny ciągnik przeznaczony jest do sadów i do takich regionów, które słyną z winnic.
Odzyskiwanie energii
Najważniejsze nowe funkcje obejmują w pełni elektryczny napęd na przednie koła z amortyzowaną osią, dwa niezależne silniki elektryczne i związane z nimi czujniki, elektroniczne elementy sterujące, generator i akumulator służący do odzyskiwania energii podczas hamowania i zwalniania.
PMS - cichy nadzorca
Całym systemem steruje PMS (Power Management System), który nadzoruje pracę wszystkich urządzeń, w tym akumulator, oraz steruje silnikiem i generatorem za pośrednictwem odpowiednich falowników.
Takie rozwiązania umożliwiły stworzenie ciągnika hybrydowego, w którym silnik wysokoprężny napędza przednie silniki elektryczne przez generator i akumulator oraz stale „rozmawia” z konwencjonalnymi mechanicznymi tylnymi przekładniami końcowymi. Firma wyjaśnia, że to w zasadzie równoległa hybryda z niezależnym układem od mechanicznego przełożenia między tylnymi i przednimi kołami ciągnika.
Oszczędność paliwa
Jak informuje producent, takie rozwiązania gwarantują 10% oszczędności paliwa, 15% szerszy kąt skrętu i większą stabilność w trybie transportowym, w pełni integrując się z obecnym elektrycznym układem kierowniczym.
Mniejsze drgania
Dodano również nowe elektronicznie sterowane zawieszenie kabiny w celu zwiększenia komfortu dzięki systemowi podobnemu do tego, jaki występuje w ciągnikach z wyższej półki. Kabina z czteropunktowym zawieszeniem wyposażona jest w pasywne zawieszenie z przodu, a dwa amortyzatory hydrauliczne z funkcją tłumienia drgań, sterowane sygnałem elektrycznym, redukują drgania z tyłu. Jednostka sterująca w sposób ciągły wykrywa drgania ciągnika i nierówności podłoża i reguluje tłumienie w czasie rzeczywistym. Poprawę komfortu można wyraźnie docenić zarówno na polu, jak i w transporcie: 15% mniej wibracji przenoszonych na kierowcę.
Joystick zamiast dźwigni
Półautomatyczna skrzynia biegów wykorzystuje siłowniki do obsługi drążków przekładni. Wielofunkcyjny joystick w kabinie zastępuje tradycyjną dźwignię prędkości. Elektroniczna jednostka sterująca (ECU) otrzymuje sygnał wejściowy zmiany prędkości z joysticka oraz dane o stanie ciągnika z czujników.
Gdy warunki wymagane do zmiany prędkości są spełnione, ECU sygnalizuje siłownikom, aby przestawiły sterowanie przekładnią do żądanego położenia. Wśród zalet tego traktora można wymienić w pełni zautomatyzowaną zmianę biegów, sterowanie przewodowe (o jedną mechaniczną dźwignię mniej w kabinie), więc mniejszy jest hałas i niższe zanieczyszczenie powietrza.
opr. jj